Kristdemokraterna, KD

Freivalds måste kräva - frige fången i Minsk

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2006 10:51 CET

- Inför det stundande valet i Vitryssland har Vincuk Viacorka, ledare det kristdemokratiska partiet Belarusian Popular Front, dömts till 15 dagars fängelse. Han friges först när valet är över. Mot bakgrund av detta och omständigheterna kring domen uppmanar jag utrikesminister Laila Freivalds
att i Minsk kräva att Viacorka omedelbart friges.

Det sade Kristdemokraternas partiledare, Göran Hägglund, i en kommentar till fängslandet av Viacorka på fredagen.

- Presidentvalet i Vitryssland äger rum den 19 mars. I den totalitära regimen under ledning av president Aleksander Lukasjenko har pressen på oppositionen och det civila samhället ökat successivt. Myndigheterna
hindrar frivilligorganisationer, politiska partier, fackföreningar,
journalister och individer att uttrycka sina åsikter. Hot, trakasserier, våld, massarresteringar och långa fängelsestraff används för att tysta kritiska röster.~Det har blivit svårt eller omöjligt att ge ut tidningar med regimkritiskt innehåll. Även internationella organisationer har svårt att verka i Vitryssland. Vi får inte sitta med armarna i kors inför sådana övertramp i länder som vi hoppas en dag skall kunna inlemmas i de
europeiska demokratiernas skara.

- Inför det kommande valet har den demokratiska oppositionen enats om Alexander Milkienivich som gemensam presidentkandidat. Denne har uppmärksammats internationellt. Flera EU-länders utrikesministrar, bland
andra Sveriges, har träffat honom.

- Domen mot den kristdemokratiska ledaren Vincuk Viacorka är ett flagrant övergrepp mot de demokratiska värden och mänskliga rättigheter. Utöver sin roll som kristdemokratisk partiledare är Viacorka också biträdande kampanjledare för oppositionsledaren Milikienivich valkampanj.

- Den kan inte vara en hållbar hållning för Sverige och övriga Europa att låta situationen fortgå och isolera det vitryska folket. Sverige bör tydliggöra avståndstagandet mot regimen samtidigt som Sverige bör föra en aktiv dialog med landets folk.

För mer information:

Sara Malmgren