Fria Läroverken

Fria Läroverken startar samarbete med Fotbollsutveckling på Österlen

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 06:00 CET

Under julen har Fria Läroverken tagit ytterligare steg i sin satsning på att bli Ystads största idrottsgymnasium. Denna gång genom att etablera ett samarbete med Fotbollsutveckling på Österlen. Samarbetet sträcker sig initialt fram till hösten 2016 och syftar till att vidareutveckla fotbollen på skolan.

-Vi har jobbat med fotbollsutveckling under flera års tid och har bland annat varit med och etablerat fotbollsprofiler på ett flertal grundskolor, säger Mattias Westberg ordförande för Fotbollsutveckling på Österlen. Fria Läroverken har redan ett bra upplägg för hur fotbollen ska bedrivas men jag tror att vi kommer kunna bidra med att höja nivån ytterligare genom vårt nätverk av klubbar, tränare och spelare.

Fotbollsutveckling på Österlen grundades 2010 med syftet att utveckla fotbollen i Österlenregionen genom föreningsutveckling, utbildning, anläggning av planer och skolsamarbeten.

-Vi är otroligt glada för detta samarbete och är övertygade om att det kommer tillföra en hel del till vår verksamhet, säger Oskar Ottersten idrottsansvarig på Fria Läroverken i Ystad.

Om skolan

Fria Läroverken i Ystad, tidigare Östersjögymnasiet grundades 2003 och firar i år sitt 12-årsjubileum. Skolan erbjuder sju program med åtta olika inriktningar. I tillägg till fotboll erbjuder skolan även idrottsinriktningen fys och hälsa som är en allmän inriktning för elever som är intresserade av träning och hälsa.

Kontaktpersoner

Oskar Ottersten, idrottsansvarig Fria Läroverken i Ystad. oskar.ottersten@ostersjogymnasiet.se, 073-812 41 32

Mattias Westberg, ordförande Fotbollsutveckling på Österlen

fotboll.utveckling@gmail.com

Fria Läroverken driver sju gymnasier i Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Linköping, Malmö, Norrköping och Ystad. Inom koncernen finns även Smålandsgymnasiet och Kronoberg skola i Växjö samt en resursskola, Karmfalkska, i Norrköping. Fria Läroverken grundades 2013 och ägs av Anders Hultin, tidigare VD för Kunskapsskolan och JB Education.