Miljöpartiet de gröna

Fridolin begär omedelbar KU-granskning av Egyptenaffären

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2004 14:16 CEST

Miljöpartiets ledamot i Konstitutionsutskottet Gustav Fridolin begär att granskningen av utvisningarna 2001 av Ahmed Agiza och Mohammad El-Zeri påbörjas omedelbart. Vanligen granskas anmälningar mot statsråd först under våren, men i vissa fall kan Konstitutionsutskottet välja att lyfta fram en granskning och ta den i särskild ordning. Sist det skedde var när KU granskade statsministerns PR-resa till Sydafrika sommaren 1999.

- Det här är en betydligt allvarligare fråga än Sydafrikaresan. Om Sverige är delaktig i ett system där folkrätten och demokratin sätts ur spel för att USA ska kunna plocka misstänkta världen över och sända dem till länder där de torteras är det helt emot det Sverige säger sig stå för, säger Gustav Fridolin.

- Om det sker genom undanglidningar från lagen, hemlighetsmakeri gentemot riksdagen och på order av USA är det ännu värre. Genom att sätta igång granskningen av Egyptenaffären redan nu kan KU göra en mer omfattande granskning och få upp alla kort på bordet. Det är välbehövligt, säger Gustav Fridolin.

Igår offentliggjordes en promemoria från regeringen som konstaterade att det var agenter från USA som skötte avvisningarna av de två egyptierna, att man försett dem med huvor och att regeringen blev informerad redan 2002.

- Thomas Bodström har känt till hur avvisningarna av egyptierna gick till i minst två år, men har inte vidtagit några åtgärder eller informerat riksdagen, trots att man kringgått lagen. KU måste genast ta tag i granskningen av hur regeringen hanterat skandalen och om man har farit med osanningar gentemot riksdagen, säger Fridolin.

Detta pressmeddelande finns även på vår hemsida http://www.mp.se

Kontakt: Gustav Fridolin, 070-274 00 82
Maria Johanson, pressassistent, 08-786 57 29