Miljöpartiet de gröna

Fridolin vill använda riksdagslönen till demokratin i bygden

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 10:04 CEST

– Alla människors erfarenheter och idéer behövs i politiken. Vi måste därför minska klyftan mellan väljare och politiker, och ge möjlighet för fler människor att komma in i politiken, säger Gustav Fridolin.
– Ett steg är att införa en rotationsprincip, så att ingen får sitta alldeles för länge på ett politiskt uppdrag. Ett annat är att sänka riksdagsarvodena, så man inte som riksdagsledamot hamnar i en bubbla långt ifrån den verklighet man ska representera. Det är upprörande att politikerarvodena höjts i flera av våra skånska kommuner, samtidigt som man gjort stora nedskärningar i skolan och omsorgen, säger Gustav Fridolin som är riksdagskandidat för Miljöpartiet i norra och östra Skåne.

På torgmöten med Svenska Dagbladets tidigare chefredaktör Bertil Torekull i Båstad och Kristianstad idag lovar därför Fridolin att motionera om rotationsprincip och sänkta riksdagsarvoden

– På de kaffe och bulle-möten som Bertil och jag hållit i valrörelsen har det varit tydligt vilket otroligt engagemang som finns i bygderna. Men ofta saknas kanalerna till politiken, och många människor har svårt att göra sin röst hörd. Därför tänker jag använda en del av mitt arvode om jag blir invald i riksdagen till föreningar, folkrörelser och andra som behöver en slant för att förverkliga idéer som kan göra fler människor engagerade i demokratin. Det kan handla om skolklasser som vill besöka riksdagen, byalag som ordnar workshops i hur man skriver medborgarförslag eller pensionärer som ska söka demonstrationstillstånd för att stoppa nedskärningar i äldreomsorgen.

Gustav Fridolin arbetar idag som folkhögskolelärare, och har bland annat en kurs i praktisk demokrati där deltagarna lär sig sådant som att ta kontakt med politiker, genomföra aktioner eller organisera ett fackklubbsmöte.

Idag frågas Gustav Fridolin ut av bland andra Demensförbundet på Stortorget i Ängelholm klockan 10:00. Klockan 12:00 håller han och Bertil Torekull torgmöte på Lyckantorget i Båstad och klockan 15:30 på Lilla torg i Kristianstad. Klockan 17:30 samtalar Fridolin vid valstugorna i Perstorp med nyengagerade miljöpartister som stoppat skolnedskärningar.

Imorgon klockan 09:00 cyklar Fridolin med Emmaljungabor till Vittsjö i en demonstration för cykelväg mellan byarna.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gustav Fridolin 070-274 00 82