FriendsOfAdam

FriendsOfAdam släpper vegansk och glutenfri kanelbulle på Kanelbullens Dag

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2019 09:49 CEST

Kanelbullens Dag har blivit en helig dag för många. Det många inte tänker på är att den utesluter en stor del av Sveriges befolkning med glutenintolerans. Uppskattningsvis finns det cirka 300 000 personer i Sverige idag som lider av denna autoimmuna sjukdom. (1) En växande andel i landet väljer också att äta veganskt (2).

- Vi vill att alla ska kunna njuta av en god kanelbulle, oavsett om du är vegan, glutenintolerant eller både och. På kaféer hör det till vanligheterna att de enda fikaalternativen för dessa målgrupper blir en biskvi eller rawboll. Det kanske är gott ibland, men inte under hela livet. Just därför har vi i år tagit fram en vegansk och glutenfri kanelbulle, säger Sofie Abrahamsson, VD för FriendsOfAdam.

- Många bagerier eller kaféer tror att de får baka glutenfria kanelbullar hos sig, men bara för att de ersätter vetemjöl med något glutenfritt alternativ innebär det inte att de är glutenfria. Bakverken blir kontaminerade och medför en hälsorisk för personer med exempelvis glutenintolerans, säger Sofie Abrahamsson.

FriendsOfAdams veganska och glutenfria kanelbullar finns hos flera matbutiker och kaféer i Stockholmsområdet och hos utvalda återförsäljare i landet.

Källor:

(1) https://www.celiaki.se/celiaki/vad-ar-celiaki/

(2) https://www.djurensratt.se/vanliga-fragor/hur-manga-vego-finns-det-i-sverige

Har du frågor eller vill du bli återförsäljare?

Sofie Abrahamsson, vd, FriendsOfAdam AB

sofie@friendsofadam.se

Om FriendsOfAdam

FriendsOfAdam är ett kontrollerat glutenfritt bageri som grundades 2010 av Karin Moberg, då Karins bonusson, Adam, vid åtta års ålder fick diagnosen celiaki, eller glutenintolerans.

Det blev starten på en lång period av sökande efter bra produkter och massor av bakande hemma i köket. Bakningen sker idag enbart med naturliga råvaror, utan tillsatser och med ett hållbart fokus, där stora delar av sortimentet är veganvänligt och ekologiskt certifierat. FriendsOfAdam strävar efter ett så lågt sockerinnehåll som möjligt i sina produkter och använder aldrig palmolja som ingrediens. Alla produkter bakas och packas för hand i bageriet i Bromma. Produkterna säljs i matbutiker runt om i hela landet. FriendsOfAdam levererar bageriprodukter till bland annat Riche, Ett Hem, Stadshuset och Nobelfesten.