Business Software Alliance

Frigadon betalar för olovliga programlicenser efter förlikning med Business Software Alliance

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2010 17:00 CET

Kylföretaget Frigadon i Halmstad har kommit överens med Business Software Alliance (BSA) om att betala ersättning för att ha använt olicensierade versioner av Adobe Acrobat. Frigadon är det senaste företaget i raden där man under revision upptäckt brister i licenshanteringen.

– I många fall handlar det om bristande rutiner som leder till förlikning. Vill man förbättra sin egen licenshantering så har vi bra information på BSA:s webb och även kursen SAM Advantage där man kan bli certifierad via nätet, säger John Hugosson på BSA i Sverige.

Frigadon bygger och konstruerar kylsystem för industri och annan kommersiell verksamhet. Företaget har cirka 35 anställda och huvudkontor i Halmstad.

– Det är bara att erkänna att vi gjort fel och se till att det inte händer igen. Nu har vi en tydlig policy för att ta bort program som inte längre behövs, säger Anders Borgström, inköpschef på Frigadon AB.

Bristen på licenser upptäcktes under en revision som påkallats av BSA. Frigadon hade för många installerade versioner av Adobe Acrobat och har nu i en förlikning betalat 10 000 kronor.

– Mitt råd till andra företag är att själva ta kontroll över sina programlicenser och inte överlåta ansvaret till andra. Man kan spara stora pengar på att avinstallera program som inte längre används och inte minst låta de anställdas behov styra vilka program som köps in, säger Anders Borgström.

BSA uppmuntrar till rapportering av all programvara som misstänks vara piratkopierad, t.ex. om ett företag använder olicensierade program eller om individer eller organisationer säljer piratprogram på nätet. Rapporterna kan lämnas på www.bsa.org och de behandlas konfidentiellt. Gäller tipset den egna arbetsplatsen ska man dock först ha tagit upp sina misstankar med arbetsgivaren, detta för att inte bryta mot lojalitetsplikten.

För ytterligare information, kontakta:

John Hugosson, BSA Sverige
070-250 71 77, johnh@mamut.se

Mikael Westmark, presskontakt
08-522 378 01, mikael@westmark.se

Business Software Alliance (www.bsa.org) är världens främsta företrädare för programvaruindustrin och arbetar i 80 länder med att utveckla programvarumarknaden och skapa förutsättningar för innovation och tillväxt. Myndigheter och branschpartner vänder sig till BSA för att få ett genomtänkt förhållningssätt till politiska och rättsliga frågor, och erkänner att programvara spelar en avgörande roll för att nå ekonomiska och sociala framsteg. Medlemmarna i BSA består bl.a. av Adobe, Altium, Apple, Asseco Poland S.A., Autodesk, AVEVA, Bentley Systems, CNC, Corel, Dassault Systèmes SolidWorks Corporation, Microsoft, Progress Software, Siemens, Symantec, Tekla och The MathWorks.