Svenska Friidrottsförbundet

Friidrottslandslaget väljer Cannes som uppladdning för EM

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 09:05 CEST

Friidrottslandslaget kommer att göra den sista finslipningen inför EM i Göteborg i franska Cannes. Uppladdningslägret pågår veckan innan EM.

– En stor anledning till att ladda upp utomlands är förutom garanterat bra väder att få lugn och ro och koppla bort den ”EM-feber” som kommer att råda på hemmaplan. Att komma tillbaks till Göteborg efter en stunds vistelse utomlands tror vi är den perfekta ”triggern” för att lyckas optimalt på tävlingsbanorna. Det gäller att inte ha tröttnat och blivit dränerad på energi redan innan EM börjat. Beslutet att ladda upp utomlands har vi fattat efter att tagit del av de erfarenheter som finns efter VM 1995 i Göteborg samt diskussioner med ett flertal aktiva och tränare, meddelade förbundskapten Thomas Engdahl vid en presskonferens på Ullevi i Göteborg idag.

Hela den pågående helgen är ett hundratal ur friidrottslandslaget i Göteborg för att bekanta sig med området. Hotellet provbos, arenan provbesöks och maten proväts. Allt för att skapa sig en bild av hur allt kring EM kommer att fungera.

För mer information:

Thomas Engdahl, förbundskapten, 070-650 42 22