Posten Frimärken

Frimärken med Ostindiefararen har gått i tryck

Pressmeddelande   •  Jun 24, 2003 15:33 CEST

Nu har höstens frimärksutgåva med skeppet Ostindiefararen gått i tryck. Efter godkännande av konstnären Marc Grieves och Svenska Ostindiska Companiet rullade Postens tryckpressar igång idag. Posten ger ut frimärkena den 4 oktober på traditionsenliga Frimärkets Dag som firas över hela landet.

- Vi är mycket glada över frimärksutgåvan som blir en budskapsbärare för Ostindiefararen, både ur ett historiskt och framtida perspektiv. Med Ostindiefararen möter det gamla det nya och det nya möter det gamla. Precis som med frimärken, sa en nöjd Jörgen Gabrielsson, vd för Svenska Ostindiska Companiet.

- Frimärkshäftet har en fått en alldeles ny spännande design som skildrar Ostindiefararen och dess väg mellan Sverige och Kina. Vi hoppas att frimärksutgåvan ska bli uppskattad som samlarutgåva, souvenir och som vackert porto på brev för inrikes eller utrikes försändelser, sa Britt-Inger Hahne, chef för Posten Frimärken.

Med en signatur godkände Marc Grieves, konstnär bakom målningen av Ostindiefararen, Jörgen Gabrielsson och Britt-Inger Hahne, frimärkena efter att noggrant ha granskat trycket. Därefter kunde pressarna rulla och frimärkena tryckas i en hastighet av drygt 100 000 per timme. De trycks i ett så kallat kombinationstryck med både fyrfärgsoffset och stålgravyr.

Samtliga frimärken är graverade av Martin Mörck, bosatt på Grötö utanför Göteborg. De fyra frimärksmotiven visar den nya Ostindiefararen, originalskeppet från 1745 och olika detaljer från skeppet. En handmålad karta i frimärkshäftet visar kinesiska Kantons skärgård och några av de varor som skeppades hem till Sverige. Valörerna är 5,50 kr, 10 kr och 30 kr.

Ostindiefararen på Frimärkets Dag den 4 oktober
Frimärkena ges ut den 4 oktober på Frimärkets Dag - årets största frimärksevenemang - som firats sedan 1940-talet. Temat för dagen är Ostindiefararen och det blir aktiviteter och tävlingar på ett 80-tal platser runtom i landet. Frimärkets Dag arrangeras av Posten och Postens partners tillsammans med landets frimärksklubbar.

Ostindiefararen i kopia
Ostindiefararen "Götheborg" är en kopia av det ursprungliga skeppet som förliste för 250 år sedan i Göteborgs hamninlopp. Skeppet sjösattes nyligen i Göteborg på nationaldagen i närvaro av kungaparet och tiotusentals besökare. Hösten 2004 ger hon sig av på sin jungfrufärd till Kina.

Vid frågor kontakta:
Åsa Ivarsson, informatör, tel 08-781 54 96, mobil 070-980 51 41,
e-post asa.ivarsson@pf.posten.se
Ingrid Eriksson, informatör, tel 08-781 54 41, mobil 070-980 06 96,
e-post ingrid.eriksson@pf.posten.se

Digitala bilder finns att hämta i Postens pressrum på http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder.html

Bildtexter:

Bild Tryckstart.
Frimärkena Ostindiefararen kan gå i tryck. Fr v Jörgen Gabrielsson, vd Svenska Ostindiska Companiet, Jan-Olov Vuolle, tryckansvarig Posten Frimärken, och Marc Grieves, konstnären bakom ett av frimärkena, låter pressen rulla. Foto: Thorsten Sandberg.

Bild Trycket godkänt.
Jörgen Gabrielsson, vd Svenska Ostindiska Companiet, Marc Grieves, konstnären bakom ett av frimärkena, och Britt-Inger Hahne, chef Posten Frimärken, är nöjda med trycket av frimärkena Ostindiefararen. Foto: Thorsten Sandberg.

Bild frimärke Ostindiefararen.
Ostindiefararen med fulla segel. Ett av motiven i frimärkshäftet Ostindiefararen av marinmålaren Marc Grieves. Posten ger ut frimärkena den 4 oktober.

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40 000 medarbetare och en omsättning på över 23 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se