Friskis&Svettis i Skövde

Friskis&Svettis i Skövde, tvåa i Västergötland

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 07:21 CET

Bilden som kom tvåa är tagen på ett pass på jympan Öppna dörrar. Det är ett jympapass som riktar sig till ungdomar och äldre med funktionsnedsättning.  Anders Eriksson, som tog kortet, beskriver själv sin känsla för kortet.

– Bilden visar en ledare med stark utstrålning som ”ger allt” och som försöker fånga alla deltagares fokus, under ett pass med motion och rörelse under glädje för alla oavsett ev. funktionsnedsättning.
Anders säger vidare att bilden är fångad i ett lyckat tillfälle, mitt i ett ordinarie träningspass.

På bilden syns ledaren Maria använda en pinne för att deltagarna ska tänja ryggen och för att armar ska jobba i hög position. En kille sitter i rullstol framför henne. På jympapasset Öppna dörrar får man ha med sig en assistent om har man behov av det. Var och en deltar utifrån sina egna förutsättningar. Passet leds alltid av två funkisar, varav den ena sitter. Jympans viktigaste uppgift är att inspirera till rörelseglädje och gemenskap.

- Detta är nog det gladaste passet och här blir verkligen alla sedda, säger Anders som ofta brukar vara med på passet som assistent till sin son.

Fototävlingen anordnades under drygt två månaders tid i höstas av SISU Idrottsutbildarna, tillsammans med Västergötland Idrottsförbund. Nu är tävlingen avslutad och vinnarna finns nu publicerade på SISUs hemsida. Totalt har 42 bilder, från en rad olika idrottsföreningar i distriktet, varit med i tävlingen

Friskis&Svettis är en idrottsförening med en för idrottsvärlden något udda idé. När andra räknar bollar i mål och att komma först till mål så är det hos oss leendet som räknas. Friskis&Svettis idé är rörelseglädje.