Civilförsvarsförbundet

Frivilliga ställer upp för att sprida korrekt information om fågelvirus

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 10:27 CET

Svenska medier rapporterade under onsdagen att fåglar som drabbats av influensaviruset H5N1 hittats i Sverige för första gången. Civilförsvarsförbundet reagerade omedelbart genom att uppmana sina medlemmar i Frivilliga resursgrupper (FRG) att ställa sig till sina kommuners förfogande.

Grupperna kan även disponeras av länsstyrelser och andra myndigheter.

Civilförsvarsförbundet och andra frivilligorganisationer, som varje dag arbetar med att bidra till samhällets trygghet och säkerhet, har utbildat Frivilliga resursgrupper. Sådana grupper finns över i stort sett hela landet och därmed kan man säkerställa att korrekt information förs ut på bred front på kort tid. - När situationer som den inträffade uppstår är det viktigt att använda alla till buds stående resurser för att sprida rätt information, säger Anders M. Johansson, generalsekreterare för Civilförsvarsförbundet.

Felaktig information i en oförutsedd situation är i många fall farligare än själva situationen. Att använda frivilliga resurser är ett sätt att använda den folkförankring som Civilförsvarsförbundet och andra organisationer som ingår i FRG har.

- Det är nödvändigt att vanligt folk snabbt får veta vad som gäller så att de kan själva kan fatta väl underbyggda beslut, förklarar Anders M. Johansson. De frivilliga resursgrupperna är utbildade i att förmedla information så att den enskilda människans trygghet och säkerhet ska kunna säkerställas.

Kontakt:
Gunilla Ekholm, informationschef
Telefon: 08-629 63 70 Mobil: 070-540 15 65 e-post: gunilla.ekholm@civil.se

Björn Segerblad Pressekreterare Telefon: 0708-097851 e-post: bjorn.segerblad@civil.se

Mer information om Civilförsvarsförbundet får du på www.civil.se