Edsbergs-Kuriren

"From particles to space" - Margareta Ternström på Edsvik Konsthall Väst

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 23:10 CET

Margareta Ternströms utställning på Edsvik Konsthall Väst "From particles to space" ger visioner av ljusårsfärder i universum och forskande i de minsta beståndsdelarna av vår tillvaro. Hennes son, professorn i musikakustik vid KTH, Sten Ternström. gav henne utrustning för att måla med dator när hon blivit allergisk mot lösningsmedel. Han skapat en slumpvis arbetande ljudmiljö för de ibland hisnande vackra konstverken. Utställningen varar till den 6 mars.

I samband med utställningen har Margareta Damberg sammanställt en bok om henne "Margareta Ternström - en konstnär och hennes verk" som innehåller bilder av verk ur hela hennes produktion.

Ur denna kan man bl.a. få veta att Margareta Ternström tog en fil.mag i språk vid Stockholms Universitet 1963. Hon har studerat vid olika universitet i Washington och Hong Kong. I London senast vid Camden Art Centre, och i New York vid School of Visual Arts. Hon har haft separatutställningar i Hong Kong, London, Paris, Tunis och Stockholm. I privata samlingar är hon representerad i ambassaderna i London, Brasilia och Nairobi samt PK-banken,Stockholm och Sydkraft i Malmö. Offentlig utsmyckning och beställningsverk har hon utfört i Bergtorpsskolan i Täby och hos Frigoskandia i London.

Efter sina många utlandsvistelser stannade hon i Sverige från 1982 med avbrott för kortare utlandsperioder. "Hon fortsatte att utveckla sitt konstnärsskap samtidigt som hon verkade som gymnasielärare under drygt 15 år i franska och engelska, så småningom också i English for computer science.

Här är en länk till en video från vernissagen den 5 februari på Edsvik Konsthall Väst

Länk till tidningsbladet Edsbergs-Kuriren Nr.4, 2011 –Bildreportage:

Margareta Ternströms e-postadress margareta1@bredband.net och hemsida: www.mternstrom.se

Edsvik konsthalls hemsida: www.edsvik.com

För ytterligare upplysningar om videon och tidningsbladet kontakta Herman Gyllenhaal, hrmng@yahoo.com , Telefon: 08-92 95 70 Adress: Ribbings väg 6 A, 1 tr., 192 52 SOLLENTUNA