Finax

Frukost betyder guld för cupmästaren HIF

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2010 09:00 CET

HIF:s spelare äter i dag frukost som en naturlig del av förberedelserna inför träningen. Men så har det inte alltid varit. Tidigare kämpade HIF:s tränare Christer Olsson med att få alla spelare att äta frukost. Spelarna var tidigare trötta, okoncentrerade, hade svängande humör och kunde inte prestera sitt bästa. Klubben inledde därför ett samarbete med sin sponsor Finax för att lära spelarna bättre frukostvanor. Sedan dess äter 95 % av spelarna frukost och är enligt Christer Olsson en bidragande orsak till att klubben har blivit cupmästare i Svenska Cupen 2010, vunnit silver i Allsvenskan och dessutom gjort fler mål och vunnit fler matcher än någonsin.

HIF:s seger som svenska cupmästare 2010 och andraplacering i Allsvenskan är ett bevis på att laget har blivit ännu starkare under de senaste åren och att de nu är ett av Sveriges bästa fotbollslag.

– Det finns naturligtvis många påverkande faktorer, men de små detaljerna spelar in. Frukost kan bli om inte avgörande, så i alla fall en bidragande orsak till framgång, säger Christer Olsson, som utöver att vara tränare även ansvarar för HIF:s kostfrågor.

Innan samarbetet med Finax åt majoriteten av spelarna inte tillräckligt mycket till frukost och frukostens kvalité var inte heller den bästa. Det innebar att många av dem hade svårt att hålla koncentrationen uppe, de var trötta och kunde ha ett växlande humör under träningen.

– Vi såg det som ett jätteproblem att spelarna hoppade över frukosten tidigare, säger Christer Olsson. I och med samarbetet med Finax säkerställer vi att våra spelare äter en ordentlig och näringsrik frukost varje morgon innan träning. I dag har uppskattningsvis 95 % av spelarna fått för vana att äta frukost varje dag, de har vant kroppen vid att äta bra på morgonen, de är inne på rätt linje.

Frukost mer än bara frukost

Samarbetet mellan Finax och HIF med en fast frukost inleddes för några år sedan. Att få in en vana när det gäller att äta frukost varje dag kan vara svårt, och diskussionen kring att servera en gemensam frukost innan träningen hade varit uppe för diskussion hos HIF under ett flertal år.

Nu har frukosten blivit en fast rutin hos laget, och har så varit sedan två år tillbaka. En rutin som är mycket uppskattad bland spelarna som möts varje dag innan träning i restauranglokalen vid huvudarenan. Tillsammans med en näringsexpert har en näringsrik frukost bestående av produkter från Finax breda sortiment satts ihop.

Utöver den näringsmässiga aspekten är frukosten även en viktig del för det sociala livet. För laget har frukosten blivit en viktig samlingspunkt och en god start på dagen innan träningen drar igång. Varje morgon samlas minst 20 spelare och åtta ledare, så det blir ett ganska stort gäng som ses.

– Att vi har gemensamma frukostar nu är väldigt positivt, det är något vi är jättenöjda med, säger Mattias Lindström, mittfältare i HIF. Det gör det enklare att äta bra och rätt. Bra mat höjer humöret och gör att man klarar av att prestera bättre, så enkelt är det. Dessutom får vi alltid en väldigt god frukost. En annan sak som är bra är att vi får tillfälle att prata igenom tidigare träningar och matcher. Det är bra för sammanhållningen i laget att vi lär känna varandra även utanför planen.

– Vi märker direkt på spelarna om de inte ätit på morgonen, inte på träningsresultatet direkt kanske utan främst på humöret. Det är oerhört gynnsamt att äta en bra och ordentlig frukost på morgonen, man orkar i regel mer. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Finax, och ser att den nya vanan gör spelarna nytta, säger Christer Olsson.

– Vi tycker det är toppen att kunna erbjuda laget något så prestationshöjande som en ordentlig frukost, säger Lina Nyström, Nordisk Produktchef på Finax. I egenskap av frukostleverantör är vi uppdaterade med det senaste inom kost, hälsa och nutrition och utöver frukostvaror kan vi också bistå HIF med rådgivning och information.

– Frukostbuffén är en imponerande syn och innehåller allt från müsli, havregryn och bröd från Finax samt ett urval av pålägg, frukter och juicer, avslutar Lina Nyström, som hoppas att historien kring HIF även kan inspirera andra till att göra frukosten till startskottet för en bra dag.

För ytterligare information, kontakta Lina Nyström på Finax, tfn 0761-80 92 73, e-post lina.nystrom@finax.se. Pressmeddelande och bilder för fri publicering: www.finax.com/se/display/for-press.aspx

Familjeföretaget Finax AB i Helsingborg utvecklar och marknadsför spannmålsbaserade livsmedel som müsli, mjöl och brödmixer. Finax ingår i Abdon Mills som omsätter drygt 4,5 miljarder SEK och bedriver verksamhet i ett tiotal länder. För mer information: www.finax.com.