Ving Sverige AB

Frukost i Barcelona och lunch i Florens

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2015 12:03 CET

-Drygt 7 av 10 svenskar lockas av spännande stopp under en kryssning

Kombinationen att se och uppleva mycket och samtidigt ha alla bekvämligheter ombord på fartyget lockar svenskarna att kryssa. Som resesällskap vill man helst ha med sig sin partner eller familj. Det visar Vings senaste Resepanel där 3 800 personer har svarat på frågor om kryssningar.

I Vings kryssningsprogram finns ett stort utbud av kryssningar i både Medelhavet och Karibien med många spännande rutter. Stopp görs bla i metropoler som Barcelona och Rom, på historisk mark i Turkiet och Grekland, i vackra städer som Florens och vid paradisstränder i Karibien.Det är också det som efterfrågas av kunderna. Enligt Vings Resepanel är det främst de spännande stoppen (74 procent) och kombinationen av sol och bad med stad och kultur (52 procent) som lockar med en kryssning.

- Att ena dagen äta frukost i en pulserande storstad i ett land för att nästa dag göra spännande utflykter, äta lunch på ett pittoreskt torg eller lata sig på en sandstrand i ett annat är väldigt häftigt. Få semesterformer erbjuder så många resor i en som kryssningar och utnyttjar man tiden väl kommer man hem med många härliga minnen och nya erfarenheter, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Av de tillfrågade i Vings Resepanel kan drygt 7 av 10 (71 procent) tänka sig att kryssa utanför Norden. Drömmen om Karibien gäller även kryssningar och nära 6 av 10 (59 procent) vill kryssa i detta område, medan 28 procent hellre vill resa på en kryssning i Medelhavet.

Allra helst kryssar man med sin partner. Det svarar 60 procent av de tillfrågade i Resepanelen. En fjärdedel (25 procent) vill hellre kryssa med sin familj. Tidpunkt när det lämpar sig att kryssa verkar inte ha någon större betydelse. En majoritet, 72 procent, kan tänka sig att resa när som helst, medan 12 procent vill kryssa med partner eller familj när man firar någon speciell händelse. 8 procent vill kryssa i samband med att man fyller jämnt.

Topplista: Vad lockar med en kryssning? (tre alternativ möjliga)

1.Många spännande stopp på olika platser i världen (74 procent)

2.Kombinationen sol och bad med stad och kultur (52 procent)

3.Bekvämligheten- att ha allt samlat på ett ställe (40 procent)

4.Avkoppling att vara ute till havs (28 procent)

5.Fartygets faciliteter (25 procent)

För bilder, besök gärna Vings bildarkiv: www.ving.se/bildarkiv

Läs mer om Vings kryssningar i samarbete med Royal Caribbean International på www.ving.se/kampanj-kryssning

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av 5 385 personer som är medlemmar hos Ving, varav 3 800 personer har svarat på frågor om kryssningar. Undersökningen genomfördes i januari 2015. Urvalet är ett sk bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Foto: Italien, fotograf Kajsa Fagerström, Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.