Textalk AB

Fruktsallad blev snarkarnas räddning

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 15:20 CEST

Leif Söderberg är en entreprenör ut i fingerspetsarna. Han använder Textalk Webshop för att sälja hjälpmedel för snarkare, globalt. De produkter som säljs har han patent på och själva snarkskenan, den föddes i en fruktsallad!

En “snarkskena” låter kanske inte som en särskilt avancerad pryl, men det finns många faktorer som avgör hur effektivt snarkskenan verkligen avhjälper problemet.

– Formen fann jag en dag när jag skar upp fruktsallad åt min son. En äpplebit råkade bli exakt den form som jag sökte, säger Leif.

De näsvidgare som redan fanns på marknaden gjorde att man såg ut som tjuren Ferdinand. Det fanns emellertid andra problem som var värre och det ena var att de var kraftigt fjädrande vilket ledde till att vidgaren åkte ur näsan på natten. Kunder upplevde även att de skavde.

- Lösningen på detta kallas nu “MegaVent” och den föddes alltså i en fruktsallad, säger Leif.
Äppelbiten avbildades i ett CAD-program och skickades till en verktygsmakare. Idag har Leif patent på näsvidgaren i hela EU.

Kunderna får ett eget sömnlab
Iphone-appar har verkligen blivit en trend som alla vill ta del av. Det gäller att göra något som verkligen är användbart och kan förenkla människors liv. Leif lyckades med detta igenom att skapa appen “Snore Monitor”. Den låg världsetta i arton månader på mest sålda medicinska Apps.
– Samma dag som Steve Jobs presenterade iPhone visste jag direkt vad jag skulle göra. Mina kunder skulle få ett eget sömnlab, säger Leif. Nu har även uppföljaren “Snore Monitor PRO” släppts. Den mäter inte bara ljudet, utan även bröströrelser så att den som misstänker sömnapné kan se och lyssna efter andningsstopp. Många sover ju ensamma och är därför omedvetna om sina snarkproblem. Appen hjälper alla att identifiera sömnproblem, oavsett livssituation.

Nöjda kunder
Med hjälp av appen kan snarkaren mäta resultatet. Men de flesta känner resultatet själva, ganska direkt. Leif erbjuder ändå pengarna tillbaka om man inte är nöjd.
– Min produkt handlar om livskvalité och eftersom jag själv är snarkare vet jag att den fungerar bättre än något annat jag själv provat. Våra snarkskenor i kombination med näsvidgare är en betydligt effektivare lösning än de mystiska sprayer som finns på marknaden, säger Leif. Det finns en rad produkter för att motverka snarkning på marknaden idag, och som kund är det svårt att veta vad som fungerar. Sjukvården rekommenderar ju trots allt aldrig någon spray.

Internationell marknad med e-handel
Leif har en webbutik och tack vare den säljer han sina produkter i hela världen.
- I Textalks e-handelslösning har man stora möjligheter att lyckas som småföretagare. De bedriver en konstant utveckling vilket har gett mig möjligheten att vara verksam globalt. Ju mer jag arbetar med deras verktyg, ju mer inser jag att det finns en tanke bakom alla funktioner, säger Leif.

Textalk utvecklar och marknadsför kraftfulla verktyg för e-handelwebbpubliceringundersökningar och datainsamling. Textalk är en tekniskt orienterad webbyrå som utvecklar och designar helhetslösningar för webben. Textalk arbetar som konsulter inom systemutveckling i miljöerna C, C++, Java, PHP, ASP, Perl, SQL på plattformarna Windows, Linux och Mac. Textalk utvecklar program och system för synskadade. Med hjälp av Textalks lösningar blir tidningar, tidskrifter, böcker, Text-TV, e-post och andra datorbaserade texter tillgängliga för den synskadade läsaren. Textalk har funnits sedan 1987 och sysselsätter idag 23 personer. Textalk är en kompetent affärspartner för er som vill använda Internet som en aktiv del av er verksamhet.