Acabo Games AB

Frustrerade unga spelfantaster lanserar allmänbildningsspel inom teknik- och naturvetenskap

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 16:49 CET

Academic Board Games lanserade i september ”The Art of Science” - Sveriges första utmanande kunskapsspel inom teknik och naturvetenskap. Det är bara ett av flera brädspel som bolaget släpper under hösten för målgruppen unga vuxna i åldern 20 – 35 år

Frustration över att det saknades bra och underhållande kunskapsspel för teknologer satte igång tre spelfantasters hjärnverksamhet. Frustration över de omöjliga rosa och bruna frågorna på TP samtidigt som det fanns för få gröna, ledde till uppkomsten av frågespelet ”The Art of Science”.

- De allmänbildningsspel som finns på marknaden idag ger ingen eller mycket lite utdelning för kunskaper inom naturvetenskap, säger Björn Lindh, en av entreprenörerna (även grundare av matematikutbildningsföretaget iku). Man måste komma ihåg att vårt samhälle och vår kultur bara är en mycket liten del av naturen och för en naturvetenskapligt skolad känns det ofta frustrerande att inte få utlopp för sina kunskaper i allmänbildningssammanhang. Det vill vi ändra på med detta spel!

Academic Board Games startades som ett projekt inom Entreprenörsskolan i Uppsala, en ettårig påbyggnadsutbildning för civilingenjörer som vill lära sig om entreprenörskap och företagande. Med stöd från erfarna entreprenörer drivs nu projektet av de tre mest drivna från entreprenörskoleprojektet.

I november lanseras företagets andra spel - Guesstimates. Här ska deltagarna försöka uppskatta siffror på ett smart sätt som beskrivs i spelet. Du ska t. ex. göra en "guesstimate" på "hur många grisar det finns i Österrike" eller "hur många golfbollar det ryms i Globen".

- Vi börjar på svenska, men vi planerar att lansera våra produkter i den engelskspråkiga världen redan nästa år. Eventuellt översätter vi spelen även till tyska och franska, berättar Lovisa Mörner, som är bolagets marknadschef.

Spelen går att beställa från företagets hemsida och finns att hitta hos utvalda lokala bokhandlare, muséer och studentshoppar runtom i landet. Du kan läsa mer om spelet och se hur det är utformat på företagets hemsida.

För ytterligare information, kontakta:

Lovisa Mörner, Marknadschef

E-post: lovisa.morner@academicboardgames.com

Tfn: 070-2716363

www.academicboardgames.com

Academic Board Games utvecklar och säljer underhållande kunskapsspel och inlärningsverktyg till unga vuxna i åldern 20-35 år. Vårt första brädspel är ett utmanande allmänbildningsspel inom naturvetenskap och teknik, därför är vår initiala målgrupp natur- och teknikstudenter. Vi verkar för att främja inlärning och glädjen att tillämpa sina kunskaper inom naturvetenskap.