TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Full fart i lappländska gardinateljén inför julen

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 10:38 CEST

Byn Sappetavan ligger i Sorsele kommun i Lappland. Mitt i mellan Storuman och Arvidsjaur. Ett riktigt glesbygdsområde. Sedan 20 år tillbaka driver svägerskorna Britta och Laila Lindberg framgångsrikt sömnadsföretaget Sappetavan Textil AB på orten:
– Eftersom det inte finns några jobb här, så har en majoritet någon form av egenföretag istället. Min familj är ett bra exempel. Sonen har en bilverkstad, maken är lantbrukare och jag är inom textilbranschen, säger Britta Lindberg.

Det var 1989 som hon startade enskild firma och började sy måttbeställda kläder. Detta utan någon textil bakgrund eller erfarenhet:

- Det gick bra ändå. Efter två år bildade Laila och jag ett aktiebolag. Vi gick senare från kläder till gardiner istället. Vi blev delägare i en  butik i Sorsele, som sålde metervara och färdigsydda gardinuppsättningar. Men i takt med ökad avfolkning från orten minskade försäljningen. Då återvände vi till ateljén i Sappetavan.

Köpte syfabrik
Ett lyckat drag skulle det visa sig. Efter återkomsten köpte Lindbergs inkråmet från en nedlagd syfabrik i Vindelgransele. Det blev grunden till en ny maskinpark. Utrustning som håller än idag 15 år senare.

För fem år sedan fick Lindbergs kontakt med Textil & Miljö i Umeå – 24 mil från Sappetavan. Ett bolag som säljer kontorsmöbler, inredning och textilier på den norrländska marknaden. Ett samarbete som idag genererar en strid ström av gardinbeställningar. Bland övriga viktiga kunder märks idag Hemtrevnad i Skellefteå.
– Numera handlar det om sömnad av gardiner till ett hundra procent. Kunderna skickar tyger till oss och vi sänder tillbaka färdigkonfektionerade varor.

Ökad försäljning
Britta Lindberg säger att försäljningen under årets första nio månader har ökat avsevärt jämfört med samma period förra året. Så var det inte förra året:
- Nej, vi drabbades av finanskrisen med kraftigt vikande orderingång som följd. Nu ser det betydligt ljusare ut. I oktober och november kör vi för fullt igen, då ska alla julgardiner sys. Sju dagar i veckan från morgon till kväll. Det är ju en av fördelarna när man bor i glesbygd att har vi lite jobb kan vi vara lediga, har vi mycket är det tvärtom. Vi är ju inte heller beroende av några öppettider.

Britta Lindskog menar att det är många fördelar med att driva företag i glesbygd, men när det gäller att anställa någon på deltid för att kapa toppar finns det ingen arbetskraft: - Förklaringen är total brist på sömmerskor här uppe. Istället blir det Laila och jag som får jobba dygnet runt.

Behöver inte marknadsföring
Enligt Britta Linberg behöver företaget ingen marknadsföring:
- Nej, vi törs inte göra någon som helst reklam med tanke på hur mycket vi har att göra just nu. Vi har inte ens en egen hemsida eller epost till ateljén.

Varför är ni med i TEKO?
- Vi hade en anställd tjej här tidigare, men hon har slutat. Vi tycker det är bra att ha en branschorganisation i ryggen om något oförutsett skulle hända.

Sappetavan Textil AB, som beräknas omsätta 800 000 kr i år, är medlem i TEKO.