Science Park Halmstad AB

Full fart på tennisveckan skapar intresse kring den nya alkoholmätaren Bacapp

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2012 16:03 CEST

Båstad kommun har i normala fall ca 14 500 invånare men under tennisveckan som just nu är i full gång vistas det ca 100 000 personer per dag i kommunen. Förutom tennis så består dagarna i Båstad under tennisveckan till stor del av fest. Halmstad-företaget Bra ideér i Sverige AB tagit tillfället i akt att marknadsföra sin nya alkoholmätare Bacapp under evenemanget. Under vecka 28-29 finns företaget i en handelsbod nere vid Paddletennisbanan och där finns det möjlighet att provblåsa och köpa alkoholmätaren.

- Det är ingen hemlighet att många tänker att det blev mer att dricka än planerat och man undrar när man kan sätta sig för att köra dagen efter. Därmed tyckte vi att tennisveckan, som innebär mycket människor och fest, var ett ypperligt tillfälle att visa upp vår nya alkoholmätare. Bacapp är inte större än ett USB-minne och produkten har skapat ett stort intresse. Tidvis har vi haft personer som köat för att provblåsa alkoholmätaren, säger Hampus Olsson som arbetar på Bra idéer Sverige.

Bacapp är en alkoholmätare som du kopplar till din smartphone och den ger tillförlitliga mätvärden i och med att varje alkomätare kalibreras individuellt. Entreprenörerna Henrik och Peter Ohlsson fick idén om den här produkten för drygt 1 år sedan och det mynnade ut i att Henrik och Peter startade det nya bolaget Bra idéer Sverige AB och tog hjälp av företagen Inventlab AB, Apping AB, J&D Assisting Systems AB, Safire och Kentsdottir för att ta fram och utveckla produkten Bacapp.

Nu hoppas vi att så många som möjligt får upp ögonen för produkten och tar chansen att testa den i Båstad. Försäljningen av produkten kommer ske från 1 augusti via vår webshop men vi tar redan nu emot förhandsbokningar här nere i Båstad, säger Hampus.

Kontaktuppgifter:
Bra idéer Sverige AB
Hampus Olsson
hampus.olsson@bacapp.com
bacapp.com

Framtganingsprocessen kring Bacapp:
Företaget Inventlab arbetar med marknadsinriktad produktutveckling och har i detta projekt arbetat med design och ritningsunderlag, inte bara till själva produkten, utan även till förpackning och diverse produktionsverktyg. Apping AB som som utvecklar mobila applikationer till iPhone/iPad och Android har stått för grafisk design, utveckling av applikationen och bakomliggande system. J&D Assisting Systems AB, som är ett utvecklingsföretag inom inbyggd elektronik, fick uppdraget att framställa själva "enheten". De har designat mönsterkort, utvecklat funktioner, samt mätalgoritmer och tillsammans med Apping AB har de tagit fram ett unikt kommunikations-protokoll mellan "enheten" och en smartphone. Safire som i vanliga fall mest jobbar med produktutveckling av en nätansluten brandvarnare har arbetat med frågor som främst rör marknadsintroduktionen av produkten. Kentsdottir har ansvarat för filmproduktionen kring produkten.