Senti AB

Fullsatt när göteborgarna ville bli skrattande fotomodeller

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 09:45 CEST

Vad får över 700 göteborgare att ställa upp en helg för att bli fotograferade när de skrattar? Inte kan det väl vara belöningen: ett signerat foto och ett 6-pack extramjukt toapapper? Kanske invånarna i rikets andra stad är så goa och glada som de ofta framställs eller också är det helt enkelt så att vi alla längtar efter tillfällen att få skratta loss ordentligt.

När kommunikationsbyrån Senti sökte glada ansikten till uppdragsgivaren Frölunda Torgs nya skrattvägg satte man målet högt.

– Med evenemanget Skrattnödig sista helgen i augusti hoppades vi locka runt 400 personer till köpcentrumet för att bli skrattande fotomodeller, säger Henric Roldin, vd på Senti. Det kom över 700! Folk bjöd verkligen på sig själva och det märktes att alla hade kul.

Erik och Mackan från TV6 samt ståupparen Peter Wahlbeck var skrattcoacher och lockade fram de bästa skratten ur var och en.

– Jag tror aldrig jag upplevt en sådan energi och spontan glädje här tidigare, säger Malin Haag, marknadsansvarig på Frölunda Torg. Det var en härlig stämning som kändes i luften och fortfarande finns kvar i väggarna.

Under sammanlagt fyra timmar togs 2 681 foton av 700 skrattande ansikten. Av dessa ska runt 400 väljas ut för att sprida värme och glädje från skrattväggen.

– Vår tanke var att använda vanliga människor som fotomodeller för att få äkthet i bilderna och det blev precis så bra som vi hoppades, fortsätter Henric Roldin. De två fotograferna från Pixelstore gjorde ett jättejobb. De lyckades verkligen fånga allas personliga skratt och vi har nu en fantastisk samling äkta glädje att arbeta vidare med.

Skrattväggen på Frölunda Torg blir den första i Sverige. Den byggs i den nyaste delen av köpcentrumet och blir klar våren 2011.

Uppdragsgivare:

Frölunda Torg, Malin Haag, marknadsansvarig

Arbetsgrupp

Henric Roldin, creative director, Senti

Therese Berglund, produktionsledare, Senti

Anna Axelsson, art director, Senti

Måns Larsson, arkitekt, thorbjörnsson+edgren arkitektkontor

Martin Carlsson och Carl Rytterfalk , fotografer Pixelstore

För mer info, kontakta

Henric Roldin                   0705-77 17 07                  henric.roldin@senti.se

Malin Haag                       031-734 35 64                  malin.haag@diligentia.se