Memo Förlag AB

Fullsatt på MacFies bokreleaseparty

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 12:45 CEST

Affärshuset Storken, på Kungsgatan i Alingsås, fylldes med barn när Hemliga Klubben bjöd in till stort Bokreleaseparty nu i helgen. Detta med anledning av att den nionde boken i deckarserien av Susanne MacFie nu släpps. Boken, som heter Hemliga Klubben – Fallet med den listiga snattaren, utspelar sig just i affärshuset.

Givetvis fanns författaren bakom bokserien Susanne MacFie på plats när barnen intog affärshuset. Med på festen var också Moa och Måns, huvudkaraktärerna i böckerna, som hjälpte barnen att lösa ett deckarfall inne i affärshuset. Dessutom bjöds det på fruktbål, boklotteri, signering, lördagsgodis och presentpåsar, precis som det ska vara på ett bokreleaseparty med barnen i centrum.

Och att Hemliga Klubben-böckerna är populära råder det inget tvivel om. Ett par hundra barn, och även vuxna, fanns på plats för att mingla och ha roligt i Hemliga Klubbens värld.

Susanne MacFie läste också ett stycke ur den nya boken. Susanne berättade att Moa och Måns är på evenemanget Storkens Dag i Affärshuset Storken. Då går plötsligt larmet, inte bara en gång utan två gånger. Någon snattar från butikerna men ingen lyckas få en skymt av den skyldiga. Moa och Måns inser genast att Hemliga Klubben fått ett nytt fall att lösa.

Susanne MacFie har skrivit ett tjugotal böcker för barn och ungdomar och arbetar på olika sätt med att inspirera och uppmuntra barn till att läsa och skriva, bl.a. genom att göra författarbesök i skolor och genom olika aktiviteter och evenemang som kan bidra till att väcka läslusten hos barn, som det här bokreleasepartyt. Vid bokreleasepartyt, som hölls för den åttonde boken i serien i november förra året på Nolhaga Slott, kom också flera hundra besökare för att låta sig inspireras.

”Att öka och väcka läslusten samt viljan att läsa hos barn ligger mig varmt om hjärtat. Vi försöker på ett enkelt, roligt och kreativt sätt uppmuntra barn till att läsa genom olika aktiviteter kring våra böcker. Bokreleasepartyt var ett led i detta arbete. Att bjuda in barn, och även vuxna, att vara med och fira boken under roliga och spännande former där boken utspelar sig, har visat sig vara ett mycket uppskattat koncept", säger Susanne MacFie.

Bokreleasepartyt var ett samarrangemang mellan Alingsås Turistbyrå, Affärshuset Storken, Bokia i Alingsås och Memo Förlag.

Hemliga Klubben med Moa och Måns finns också som barndeckarvandringar i Alingsås och som aktivitet för barn på alla Sunwing-hotell globalt (hos resekoncernen Thomas Cook där bl a Ving ingår)

YouTube: HemligaKlubben
Hemsida: HemligaKlubben.nu
Hemsida: memoforlag.se