Chalmers Innovation

Fulltecknad nyemission för Kombridge

Pressmeddelande  •  2011-10-06 09:57 CEST

Att underlätta för teknisk utrustning att prata med sina ägare är ett område som har goda framtidsutsikter. Den övertygelsen finns i alla fall hos Göteborgsföretaget Kombridge som just har genomfört en lyckad nyemission för att fortsätta sin snabba utveckling.

Kombridge är ett av företagen inom Chalmers Innovation och bildades för ett knappt år sedan. Nu har företagets ägare, Chalmers Innovation Seed Fund, företagets fyra grundare och privata investerare, garanterat Kombridges fortsatta utveckling genom ett kapitaltillskott i form av en riktad nyemission.

– Det är oerhört glädjande att våra ägare tror på oss och vill att vi skall fortsätta att utveckla vår affär. De nya pengarna kommer vi att använda bland annat för att stärka vår marknadsföring och försäljning. Vi kommer också att anställa mera personal för att vidareutveckla vår teknik, säger Patrik Boccara, VD för Kombridge.

Kombridge arbetar med kommunikation mellan maskiner, ett område som just nu utvecklas mycket starkt.

– Analytiker bedömer att den globala marknaden kommer att ha nått ett värde av mellan 400 och 500 miljarder kronor år 2014, konstaterar Patrik Boccara.

Den tjänst som Kombridge säljer gör det enklare och billigare för företag av olika slag att kommunicera med teknisk utrustning som finns på andra platser. Mängden tillämpningar är nästan oändlig och kommunikation kan ske med allt från avancerad produktionsutrustning som industrirobotar via återvinningsbehållare till kaffeautomater.

– Teamet bakom Kombridge har visat att det finns kunder för deras erbjudande idag. Timing är avgörande för ett bolag som Kombridge, och allt tyder på att företaget är helt rätt ute i tiden, säger Timo Lehes, investment manager för Chalmers Innovation Seed Fund.

För ytterligare information kontakta:

Patrik Boccara, VD på Kombridge, 0705 08 23 44
E-post: patrik.boccara@kombridge.com

Mera om Kombridge
Kombridge utvecklar och marknadsför lösningar till företag som vill kunna prata med sina produkter – utrustning som varuautomater, industriella komponenter, fordon, och mycket annat. Lösningarna levereras som en onlinetjänst, via webbläsare och smartphone-appar, och baseras på Kombridge egenutvecklade IT-plattform. Kombridge är den naturliga startpunkten för företag som vill kommunicera med geografiskt utspridd utrustning för att förbättra sin lönsamhet, öka produkternas värde och stärka sitt varumärke.

Läs mer om Kombridge på www.kombridge.com

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 102 företag. Företagen hade under 2010 en total omsättning på 415 miljoner kronor och 415 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,37 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.

Läs mer om Chalmers Innovation på www.chalmersinnovation.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom