Vallentuna Ridklubb

Fulltecknade klasser när Lag-SM i dressyr avgörs

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2013 16:22 CEST

Helgen den 9-11 augusti går Lag-SM i dressyr av stapeln i samband med den årliga tävlingen Augustidressyren som arrangeras av Vallentuna Ridklubb. Veda ridanläggning i Vallentuna kommer under denna helg att husera ett stort antal ekipage från hela landet som tävlar i klasser från Medelsvår C upp till högsta klasserna FEI Grand Prix och FEI Grand Prix Kür. SM-titeln om bästa lag avgörs i finalklasserna St Georg och FEI Intermédiaire1, där varje lag består av 3 ekipage.

Antalet anmälningar till tävlingen har strömmat in i snabb takt.

-  ”Vi kommer att arrangera drygt 10 st klasser totalt”, berättar tävlingsledare Charlotte Sunnberg. ”Hittills har vi flera fullbokade klasser och antalet anmälningar fortsätter att komma in. Vi räknar med att vi kommer att ha närmare 300 tävlande ekipage under helgen, vilket är fantastiskt fint deltagande”.

I lagtävlingen är det 25 lag som hittills anmält sig. Deltagarna kommer från hela landet men det är även en hel del lokala förmågor som kommer att tävla. Bland de startande finns bland annat förra årets vinnare av individuella SM, Eva Ulf, som kommer till tävlingarna med tre hästar.

Tävlingarna kommer att sändas online via Förenings-TV och det kommer även finnas möjlighet att beställa DVD-filmer från de olika klasserna. Välfyllda "goodie bags" kommer också att delas ut till alla startande ekipage.

Förutom spännande tävlingar och fina uppvisningar, kommer det även bjudas hemlagad mat, försäljning av bland annat foder, hästprodukter och lokalt producerade ostar samt lekutrymme för barn.

Huvudsponsor till Augustidressyren och Lag-SM i dressyr är Cygate.

Tider: 9 augusti start ca kl 15:00, 10 augusti start kl 08:00, 11 augusti start kl 09:00
Plats: Veda, Vallentuna
Föreningens hemsida: www.vrk.nu
Tävlingsledare: Charlotte Sunnberg, lotta@vrk.nu, 070-769 53 09
Pressansvarig: Louise Jansson, louise@vrk.nu, 070-829 22 55

Vallentuna Ridklubb är en ideell förening och sammanslutning av för ridsporten intresserade med ändamål att bl a främja ridningen i Sverige på ett sätt som anges i Svenska Ridsportförbundets stadgar. VRK ska främja ridsporten genom att arrangera tävlingar av hög kvalitet på alla nivåer samt verka för kvalitativ utbildning via träning och avsutten verksamhet för samtliga medlemmar.

Vallentuna Ridklubb har ca 600 medlemmar varav ca 80 är licensierade tävlingsryttare. Av föreningens medlemmar är ca 90 % kvinnor och 10 % män. Andelen privatryttare är ca 15 % och resterande 85 % rider på Vallentuna Ridskola. Flera medlemmar är både privatryttare och ridskoleelever. Medelåldern i klubben är 21 år. Vår äldsta ridande elev är född 1934 och vår yngsta är född 2007. För ridskoleverksamheten samarbetar Vallentuna Ridklubb med Vallentuna Ridskola som sedan 2007 drivs av Magnus och Malin Hamilton. Ekipaget Malin Hamilton och valacken Fleetwood har blivit uttagna till EM i dressyr 2013 som går av stapeln slutet av augusti i danska Herning.