Funäsdalsberget

Funäsdalsberget återigen etta i skidSverige

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 17:07 CEST

Malungs skidgymnasium i backen nu

Idag öppnar Funäsdalsberget sexstolsliften och den 1500 meter långa Europacupsbacken Smebacken.

– Det känns fantastiskt roligt att återigen vara först i Sverige med att öppna anläggningen. Nu fortsätter vi att lägga snö så att vi snart kan öppna fler backar, säger Kevin Kirk vd på Funäsdalens Alpina AB.

Enligt snörapporten är Funäsdalsberget i dagsläget den enda anläggningen som har öppnat.Träningsverksamheten är igång och Malungs skidgymnasium är redan ibackarna för årets första åk.

– Vi har jättefina förhållanden förtränings- och tävlingsåkning, med käppdjup i hela den 1500 meter långa pisten. Just nu är Malungsskidgymnasium här och därefterkommer Europacup Sverige hit för att förbereda sig inför tävlingssäsongen, säger Per Wilhelmsson på Pinnens skidskola, som arbetar med träningsverksamhet för tävlande ungdomar och är Sveriges äldsta skidskola.

Charlie Laband, tränare på skidgymnasiet i Malung, bekräftar att underlaget i backen är utmärkt.

– Det är fantastiska förutsättningar för att åka skidor och träna. Det är bra med snö och anläggningen har gjort ett kanonjobb. Eleverna åker fritt nu på förmiddagen och efter lunch kommer vi träna i bana.

Även förra säsongen var Funäsdalsberget först i Sverige med att öppna sin sexstolslift. Anläggningen öppnar för allmänheten den 18 december. Fram till dess är den öppen för bokade tränings- och tävlingsgrupper.

För ytterligare information kontakta:

Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61

Per Wilhelmson, Pinnens skidskola, tfn 0703-60 88 90

Bilder för fri publicering: www.funasdalsberget.se

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen, bildades under våren 2006 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2008 med bland annat enny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2012.

I snösäkra västra Härjedalen ligger Funäsdalsberget, precis ovanför Funäsdalens bykärna. Funäsdalsberget är ett känt centrum för många alpina tävlingar och den äkta äventyrsåkning som berget erbjuder. "Äventyr för hela familjen" innebär nu också att man utvecklar en ny Funpark "Trötparken" och för de mindre barnen Loskogen samt Lolandet.