Funäsdalsberget

Funäsdalsbergets vinternyheter säsongen 2010/2011

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2010 17:05 CEST

Nytt boende, Sveriges anrikaste skidskola och Elan testcenter bland vinterns satsningar

Storsatsande Funäsdalsberget fortsätter att utveckla anläggningen. Inför vintern 2010 byggs 34 nya lägenheter med totalt cirka 350 bäddar, alla nedfarter förbättras och samarbetet med Sveriges anrikaste skidskola ”Pinnens skidskola” och Elan testcenter vidareutvecklas.

– Vi arbetar hela tiden för att Funäsdalsberget ska bli Sveriges attraktivaste alpina anläggning. Den här säsongen har vi framför allt satsat på boendet, men har även en rad andra nyheter, säger Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB.

Nyheter säsongen 2010/2011:

-       34 nya lägenheter med totalt cirka 350 bäddar byggs i direkt anslutning till dalstation Röstberget. Totalt investeras cirka 75 miljoner kronor i nytt liftnära boende i första fasen.

-       Ny solaltan med bar på 300 kvadratmeter i anslutning till gästcentret.

-       Alla befintliga nedfarter förbättras och förfinas. Anslutningsplanen i slutet av två av de större backarna blir större och en lätt nedfart, Lundinsmotet, breddas.

Bild: Skiss över skilodgen med 34 lägenheter som kommer att stå klar till vintersäsongen 2010.

-       Den mest spännande och krävande pisten, Nol i Egga, får en preparerad start från toppen. Ett drömåk för skidåkare som älskar svarta utmaningar.

-       För barnen kommer flera nyheter, bland annat har Funäsdalsbergets maskot Lilla Lo fått ett litet hus i skogen, en ny lekplats, ”barnens egen maskinpark”, finns vid gästhuset med både pistmaskin och skoter som barnen kan ”provköra” och en gång i veckan kommer det att anordnas after-ski med sång och musik för alla barn.

-       Sveriges anrikaste skidskola ”Pinnens skidskola”, som tjuvstartade i våras, kommer att fortsätta satsa på Funäsdalsberget och bli ett center för tävlande ungdomar och barn som vill utveckla sin skidåkning.

-       Testcentret för Elan i samarbete med Funäsdalsberget och Pinnens skidskola vidareutvecklas.

För ytterligare information kontakta:

Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61

Bilder för fri publicering: www.funasdalsberget.se

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen, bildades under våren 2006 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2008 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2012.