Funäsdalsberget

Funäsfjällen först i Sverige med Superpasset – all skidåkning på ett kort

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2011 13:46 CET

Nu lanserar Funäsfjällen, Sveriges största skiddestination, Superpasset där all alpin åkning och längdskidåkning för hela destinationen ingår. Funäsfjällen, som består av Tänndalen, Tännäskröket, Funäsdalsberget, Ramundberget och Kappruet, blir därmed först i Sverige med ett kort där all skidåkning ingår.

Med 134 nedfarter och 300 km längdskidspår är Funäsfjällen Sveriges största skiddestination. Nya Superpasset ger fri tillgång till all skidåkning inom destinationen.

– Många av våra gäster är intresserade av mer än en sorts skidupplevelse och kommer hit för att Funäsfjällen både har störst utbud av backar och längst sträcka med pistade längdskidåkningsspår i Sverige. Vi vill göra det lättare att få ut maximalt av skidåkningen och med Superpasset kan våra gäster åka så mycket skidor som de vill på ett och samma kort, säger Anna Bjelke, vd på destination Funäsfjällen.

Passet är också ett sätt att tydligare knyta ihop de alpina anläggningarna i Funäsfjällen med längdskidsdestinationerna där bland annat Bruksvallarna, en av världens ledande längdskidsdestinationer, ingår.

– Vi ser ett stort värde i att kunna erbjuda våra gäster möjligheten att variera mellan längdskidåkning och alpin skidåkning. Det är viktigt för familjerna som besöker oss att ha den valfriheten, säger Kevin Kirk, vd på Funäsdalen Alpina AB och Anders Östring, vd på Ramundbergets Alpina AB.

Superpasset kommer gå att köpa från tre dagar till två veckor. Utöver de 300 km preparerade längdspåren som ingår i kortet finns även ytterligare 450 km rösade fjälleder och 450 km preparerade skoterleder.

För ytterligare information kontakta:
Anna Bjelke, vd Destination Funäsfjällen, tfn 0733-60 70 06 , e-post: anna.bjelke@funasfjallen.se
Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61, e-post: kevin.kirk@funasdalsberget.se
Anders Östring, vd Ramundbergets Alpina AB, tfn 070-338 26 00, e-post: anders.ostring@ramundberget.se
Bilder för fri publicering:

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen och som ingår i Funäsfjällen, startade under våren 2007 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2007 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2015.