E.ON Sverige AB

Fundament till vindkraftpark Kårehamn passerade Öresund

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 10:57 CEST

E.ONs vindkraftpark utanför öländska Kårehamn börjar ta form. I dagarna passerade 12 av totalt 16 fundament genom Öresund på sin väg från Belgien till Öland.

Genomfarten i Öresund på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4eF2ECegLzg&feature=player_embedded

Parken är tänkt att stå klar till hösten 2013. Tillsammans producerar då de 16 turbinerna hushållsel motsvarande 28 000 svenska hems förbrukning. Därmed kan parken sänka utsläppen av koldioxidutsläpp globalt med närmare 100 000 ton.

- Nästa steg är nu att placera de 16 fundamenten på havets botten, säger E.ONs projektledare Anders Ljungman och tillägger att det arbetet startar i början av september.

Ett fundament är upp till 24 meter högt och väger omkring 1800 ton.

Mattias Hennius, Informationschef E.ON Vind, 0705 – 19 18 92.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.