Funera AB

Funera satsar på Finland för digitala begravningstjänster

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2016 10:44 CEST

Nu tar svenska internetbaserade begravningsbyrån Funera steget in på finska marknaden. Precis som i Sverige kommer de finska kunderna nu också att kunna planera och beställa begravningar via internet och telefon och därmed få betydligt lägre priser än hos traditionella begravningsbyråer.

Begravningsmarknaden har länge dominerats av lokala monopol och oligopol. Svenska Funera startade 2013 med utgångspunkten att prissättningen på begravningar måste bli mer rimlig. Nu öppnar Funera sitt första kontor i Finland, beläget i Nyland och Helsingfors.

– Det är ett stort affärsmässigt steg för oss att etablera vår verksamhet utanför Sveriges gränser. Finland känns som ett naturligt val eftersom både seder och traditioner ligger nära den svenska kulturen, säger Dennis Jillvert, vd och grundare till Funera.

Det finns uppskattningsvis cirka 500 traditionella begravningsbyråer i Finland. Funeras mål är att vara verksam över stora delar i Finland. Ny landsdirektör för Funera i Finland blir Tobias Andersin, som tidigare kommer från en vd-roll på Rockway Oy där han arbetat med digitala strategier för e-lärande.

- Nästan alla tjänster finns tillgängliga online idag och de flesta är redan vana vid det. Vi kommer nu att kunna erbjuda våra finska kunder de fördelar som kommer med e-handel även vid begravningstjänster. De får en tydlig överblick över tjänster, produkter och priser samtidigt som en rådgivare alltid finns tillhands för att svara på frågor och funderingar som man kan tänkas ha. Vi ger våra kunder allt det som en traditionell begravningsbyrå ger men till ett bättre pris, säger Tobias Andersin, landsdirektör för Funera, Finland.

Funera har växt stadigt sedan starten för tre år sedan och är idag Sveriges största digitala begravningsbyrå.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:
Dennis Jillvert, VD Funera
E-post: dennis.jillvert@funera.se, tfn: 0760253123

www.funera.se

www.funera.fi

Funera startades med insikten om att begravningsbranschen var en av de få branscher som ännu inte hade tagit del av IT-revolutionen. En bransch som fortfarande i stor utsträckning jobbade med papper och penna. Där kundmötet fortfarande till stor del var mycket av ett säljmöte och där många kunder upplevde ett obehag över att vara utelämnad till en begravningsbyrå i ett läge av sorg. I ett läge då man inte orkar reflektera över kostnader.

Med hjälp av IT och personer med mångårig erfarenhet av att bygga upp framgångsrika företag så kan Funera erbjuda samma produkter och tjänster som en traditionell byrå men till en mycket mindre kostnad. Det som framförallt skiljer Funera från en traditionell byrå är att vi inte har fysiska möten för begravningsplaneringen. Utan detta sköts på Internet eller telefon. Detta ger kunden en större kontroll, självständighet och frihet i processen.

funera.se