Seminoff

Funktionell styrketräning för seniorer

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 14:00 CET

Den seniorträningen som idag erbjuds riktar sig främst till kvinnor. Det är gympa, friskis & svettis, seniorträning som gruppträning på fräcka träningsanläggningar. Vilket på ett sätt är väldigt bra, för de som är framåt och vill ut och prova på det här och testa nya grejer.

Men för de äldre män som tränat en del på gym i sin ungdom och nu söker sig tillbaka till gymmet erbjuds oftast träning i maskiner. Nästan ingen av dem känner igen sig. När de har tränat tidigare har det var skivstång som funnits att tillgå. Att sitta i en maskin och träna en isolerad övning ger ingen funktionell träning och är inte vidare kul. Jag har idag en klient som är 82 år och nyligen börjat träna, han har valt att bara träna på måndagar och onsdagar. För på tisdagar och torsdagar är det bara pensionärer på gymmet, säger han.

Den funktionella träningen är väldigt viktig för äldre människor. Det stärker balansen, alla små muskler som hjälper till vid olika rörelser och skapar en stabilitet kring bland annat knän, höft och axlar. Men det ställer höga krav på den fystränare de har valt. När jag lägger upp träning till någon klient, vare sig det är en elitidrottare eller en 82 årig motionär. Så gör jag först en hållningsanalys för att få en uppfattning om vilka svaga punkter personen behöver stärka upp, sedan fortsätter vi med att göra muskeltester och stärka upp de svaga testerna med hjälp av kinesiologi. I grund och botten handlar det om hur kroppshållningen ser ut. Kroppshållningen avgör från vilken punkt en rörelse kommer starta och var den kommer sluta. En felaktig hållning kommer automatiskt att ge en felaktig rörelse, som i sin tur skapar problem i kroppen.

Så påverkas kroppen av stigande ålder:

• Leder och muskler blir stelare och muskelmassan minskar.
  • Sjukdomen artros, där brosket i leden förstörs är vanlig vid stigande ålder.
  • Benskörhet är vanligt, men drabbar oftare kvinnor än män.
  • Ämnesomsättningen sjunker och insulinkänsligheten minskar i cellerna, vilket ökar risken för åldersdiabetes. Är man dessutom överviktig ökar man risken för diabetes ytterligare.
  • Hjärtat blir midre töjbart och förmågan att pumpa runt blod minskar.
  • Lugnornas förmåga att ta upp syre minskar.
  • Förstoppning är vanligt hos äldre.
  • Balansförmågan försämras.

Så kan du motverka ålderdomens tecken med hjälp av träning:

• Träning gör också att kroppen kan bibehålla sin muskelmassa längre, även om kroppen vid hög ålder kan ha svårt att bygga ny muskelmassa.
  • Enligt nya rön är träning det enda som kan motverka sjukdomen atros.
  • För att förebygga benskörhet rekomenderas träning.
  • Träning förebygger åldersdiabetes och bibehåller insulinkänsligheten.
  • Träning gör blodkärlen i hjärtat mer elastiska.
  • Fysisk aktivetet stärker skelett och andning.
  • Fysisk aktivitet förebygger förstoppning.
  • Funktionell träning ger bättre balans hos äldre.

Stefan Waltersson