Textil & Läderlaboratoriet Stockholm AB

Funktionsmaterialskurs arrangeras i Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 12:29 CEST

Funktionsmaterial är används inom sportbranshcen, men numera är det även ofta förekommande material inom mode, arbetsplagg, skyddsplagg, kängor, skor och inte minst sjukvård.

Textil & Läderlaboratoriet Stockholm AB arrangerar på Södermalm i Stockholm den 28 oktober kl. 10-17 en kurs om funktionsmaterial.

Kursen lär ut hur materialen fungerar och vilka egenskaper de har. Varför materialen t.ex. skyddar mot vatten och vind, samtidigt som de håller användaren torr och varm. Kursen tar även upp klimatkomfort, dvs. hur kroppen uppnår och bibehåller värmebalans. Andra ämnen som berörs är värmeisolation, impregnering, beläggning, laminering, mikroporösa och hydrofila membran, mikrofibrer, nanoteknik och högpresterande fibrer. Även flamskydd, antibakteriella material och aktivt kol behandlas under kursen. En genomgång av provningsmetoder ingår även under kursdagen.

Mer information och anmälan finns på www.textillab.se

Textil & Läderlaboratoriet är ett av Skandinaviens mångsidigaste provningslaboratorium för textila material, läder, skor, leksaker m.m. Laboratoriet är ackrediterat av Swedac och samarbetar med andra laboratorier över hela världen. Vi är medlem i Eurolab/Eurochem och ledamot av ARN, Allmänna Reklamationsnämnden, samt har ett svenskt och internationellt engagemang i framtagning av nya standarder.
Vår verksahmet består av flera arbetsområden:
Provning — testar och analyserar material och produkter samt tolkar testresultat
Kunskap — specifikationer, produktutveckling, konsultationer, inspektioner m.m
Kurser — öppna dagskurser för branschfolk samt "skräddarsydda" utbildnmingar för separata företag
Provningsutrustning — testapparater och förbrukningsmaterial
Läs mer på www.textillab.se