Fusion-io

Fusion-io accelererar Spotifys databaser

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 14:35 CEST

Idag berättar Fusion-io att de nu accelererar musikdatabaserna hos världens ledande tjänst för musik online, Spotify. Spotify har implementerat Fusion ioMemory-plattformen i sina datacenter för att snabbt kunna leverera musik från sina Apache Cassandra-databaser till lyssnare världen över.

– Dagens lyssnare förväntar sig att kunna komma åt musik ögonblickligen, oavsett enhet. Spotifys kraftfulla databaser är väsentliga för att snabbt kunna leverera låtar och rekommendera ny musik. Med hjälp av Fusion IoMemory, som är unikt designat som en plattform för att accelerera applikationer, kommer Spotifys databasteam att fortsätta leverera på de höga förväntningar som deras användare världen över ställer på tjänsten, säger Gary Orenstein, Senior Vice President för produkter på Fusion-io.

Fusion ioMemory-plattformen som integreras i databasservrarna är byggd för att accelerera företags kritiska applikationer, så som exempelvis open source-databasen Apache Cassandra som ger kraft åt Spotifys musikplattform.

Tjänsteleverantörer som hanterar data på hyperscale-nivå, såsom Spotify, använder Fusion ioScale i sina servrar för att upprätthålla hastigheten och tillväxten i den allt mer globala efterfrågan på populärkultur online. Till skillnad mot SSD-diskar så är Fusion ioMemory-plattformar såsom ioScale byggda för att hantera flash som minne, vilket ger ultralåg latens för databaser även i de största datacentren.

– Spotifyanvändare förväntar sig snabba resultat oavsett vilken enhet de använder. Fusion ioMemory ger oss den hastighet och skalbarhet vi behöver för att växa vår affär globalt med nya tjänster och skala upp vår användarbas med miljontals användare”, säger Patrik Thorstensson arkitekt på Spotify.

Den 11-12 juni presenterar Fusion-io och Spotify på temat att accelerera Apache Cassandra databaser vid Apache Cassandra Summit i San Francisco. Fusion-io och Spotify kommer även att stå värd för en Cassandra Summit kickoff från 18:30 – 20:30 lokal tid den 10 juni. För att anmäla ert intresse, besök; www.fusionio.com/spotifycassandrasummitmixer

Om Fusion-io

Fusion-io får världens data att färdas snabbare. Vår plattform Fusion ioMemory och våra mjukvarudefinierade lagringslösningar accelererar virtualisering, databaser, molntjänster, big data och högpresterande applikationer. Våra kunder utgörs av allt från e-handlare till världens ledande sociala medier-plattformar och företag på Fortune 500-listan. Fusion-ios teknologi förbättrar prestandan och effektiviteten i kunders datacenter och ökar därmed hastigheten hos informationsekonomins mest kritiska applikationer. Fusion-io finns sedan 2013 representerade i Sverige genom vårt kontor i Stockholm. I dag finns tusentals Fusion-io lösningar i drift hos hundratals innovativa företag i Sverige och Norden.