Fylkingen

FYLKINGEN vecka 45

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 14:13 CET

Nu drar festivalen Sound of Stockholm igång (www.soundofstockholm.se)!
Från onsdag 10/11 till söndag 14/11 presenteras konserter, seminarier, workshops mm på en rad scener i Stockholm.

Men Fylkingen nöjer sig inte med det.
Vi har även andra konserter under veckan:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
MÅN 8/11 KL 19.30 SOUND QUARTET

Ny spännande musik och en intensiv audiovisuell upplevelse utlovas när Sound Quartet gästar Fylkingen. Efter flera succéartade framträdanden ute i Europa förenas kvartetten under en kort visit i Stockholm för att dåna, dundra, fräsa, blinka, flimra, dista, drona och förundra.

Denna gång består kvartetten av Thomas Bjelkeborn och Johan Sundberg på ljudbringare av allehanda slag med Viktor Eriksson och Michael Larsson som videomanipulatörer.
Mer info: www.bjelkeborn.se och www.ohsoweird.se.

Entré: 80 kr / stud 60 kr
MEDLEMSPRODUKTION: Thomas Bjelkeborn
TIS 9/11 KL 19.30 JOCHEN ARBEIT

Fylkingen presenterar stolt Jochen Arbeit som varit medlem i Einstürzende Neubauten sedan mitten av 90-talet och även spelat många år med Die Haut.

På Fylkingen gör han ett soloframträdande med gitarr och elektronik.
Noise och ambient med grooves.

Dessutom:
Gesang der Jünglinge - quadrophonic extravaganza av Karlheinz Stockhausen -
samt text-ljudkompositioner av Ilmar Laaban.

Mer info:
www.jochenarbeit.com
www.myspace.com/jochenarbeit

FYLKINGENPRODUKTION
TORS 11/11 -  SÖN 14/11 SOUND OF STOCKHOLM - DISCOVER AND EXPLORE THE INDEPENDENT MUSIC VENUES IN STOCKHOLM

Stockholm har ett rikt musikliv som till stor del drivs av eldsjälar i ett antal föreningar. Tillsammans med de stora institutionerna utgör dessa föreningars konsertverksamhet en viktig del av huvudstadens infrastruktur. På samma sätt som det behövs gator, tåg, bussar, elledningar etc måste detta finnas.

Sound of Stockholm har skapats av föreningarna oberoende av de stora institutionerna. Som arrangörsföreningar uppbär vi offentligt stöd, men festivalen har skapats av det fria musiklivet. Ett visst stöd har utgått från Stockholms Kulturförvaltning men själva programmet har skapats inom föreningarnas ordinarie budgetar.

Välkomna att ta del av mångfalden!

Mer info: www.soundofstockholm.se

SOUND OF STOCKHOLM på FYLKINGEN:
TORS 11/11 KL 21.00 EMS @ FYLKINGEN

DJ SNIFF (TAKURO MIZUTA LIPPIT) (JP/NL) - Experimental turntablist

NIKKA & ALBA (Sp) – SPACE IN BETWEEN - Live Cinema Performance

ZAN LYONS (UK)

FRE 12/11 KL 12.00 URUK @ FYLKINGEN: NINJUTSU – EN MANGAOPERA

Hur låter en seriefigur?

Med ljudande ninjatekniker övermannas publiken:
i en manga-inspirerad kortopera vill Lisa Ullén, Ingrid Falk, My Eklund och Lars Bröndum göra en klingande tolkning av de tecknade karaktärer och den estetik som fångar miljontals barn och ungdomar över hela världen. Med hjälp av piano, röst och elektronmusik förenas en ny klangvärld med mangans bildspråk.

Lisa Ullén: piano, Ingrid Falk: röst, Lars Bröndum: live-elektronik, My Eklund: blockflöjt.

Entré: 50 kr
FRE 12/11 KL 21.00 SOVSÄCKSKONSERT – MUSIK ATT DRÖMMA TILL

Ta med sovsäck och liggunderlag.

Medverkande: Adrian Knight, CellsamX, David Linnros & Lisa Ullén, Daniel Karlsson / Anna Svensdotter, Exotikdot / Jan Carleklev, Fredrik Olofsson, Jonatan Liljedahl, Lise-Lotte Norelius, Mollusk, Olle Åberg, Per Magnusson och Sören Runolf.

Entré (frukost ingår): 100 kr / stud 80 kr
LÖR 13/11 KL 13.00 FYLKINGEN EDUCATIONAL PROJECT

Fylkingen presenterar resultatet av en workshop med ungdomar från Sollentuna Fria Gymnasium. Andra delar av presentationen kommer ges senare under dagen i hörnet av Kungsgatan/Sveavägen, på Centralstationen samt i hissar i offentliga byggnader.

Fri entré
FYLKINGENPRODUKTION
SÖN 14/11 KL 15.00 INTERMEDIAKONSERT

Medverkande:
CHEAP IMITATION: Anna Lindal (violin), Mårten Falk (gitarrer), Johan Arrias (saxofoner).
Christer Bothén: Solo för basklarinett.
Hammenhög Impro Big Band: Grannarnas lokala ljud.
Magnus Bunnskog: Stycke för 6 vinylspelare, röst och frigolit.
MASH: Interaktiv audiovisuell performance med Magnus Alexanderson och Sachiko Hayashi.
Wolfgang Lehmann: Film.
Kathleen Fox / Johannes Bergmark: Två loopade installationsfilmer för mörk box.

Entré: 100 kr / stud 80 kr

Sound of Stockholm arrangeras av: Audiorama, Bandhagen Art Studio (BAS), Capitol, EMS, FRIM, Fylkingen, KFUMs Kammarkör, Musikalliansen, Samtida Musik, SEKT, Stockholms Saxofonkvartett / Studio 53, URUK (Uruppförandeklubben) och Weld.