Fyndasmart

Fyndasmart och Statoil samarbetar för att hjälpa Stockholms hemlösa

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 08:10 CET

Vi vet att alla har kläder som hänger i garderoben eller ligger oanvända i kartonger (kanske med prislappen på?), man hade en tanke om att man någon gång skulle ha på sig dem, men det har helt enkelt aldrig blivit av.

Anledningen till att vi vet detta är för att vi själva sitter i samma situation, därför har vi nu tagit tag i saken och med hjälp av Statoil har vi fått låna 5 lastbilar som kommer åka runt helgen den 4-5 december för att samla in ifrån privatpersoner och fredagen den 3 december kommer en lastbil åka runt till företag.

Enligt en artikel ifrån Fria Tidningen 2004 fanns det 3370 personer i Stockholm som var hemlösa. Vi sitter nu här 6 år senare och vi vet att antalet har ökat drastiskt.

Under vintern är det många av de hemlösa som inte har möjlighet att bo på härbärge, som lider på grund av att de inte har tillräckligt varma kläder eller en varm säng att sova i.

Iden kom ifrån att vi har sett många människor som bor på gatan och därför kände vi att det är dags att göra någonting åt saken, vi kanske inte kan ge dem en varm säng att sova i, men att samla in kläder som kan hålla dem varma är det minsta man kan göra.

Fyndasmart.se som är initiativtagarna bakom idéen är en köp, sälj & auktionssida som ger bort 50% av sin omsättning till välgörenhet. Det fokuseras även väldigt mycket på egna sätt att hjälpa till då ett av våra motton är ”hjälp oss hjälpa andra”.

- ”Det enda som krävs är tid, och det tar inte lång tid att om man verkligen vill. Vilket vart tydligt när vi planerade detta för allt som behövdes var ett samtal till biluthyrningsansvarige på Statoil, Niclas Lundgren så fick vi lov att låna 5 lastbilar, efter några andra samtal så hade vi våra underbara volontärer som hjälper till och självklart behövs fler volontärer.  Mitt hjärta brinner för att hjälpa andra, och som sagt det enda som krävs är tid” säger Isabelle Edlund, grundare till Fyndasmart.se.

Målet är att detta ska fortsätta varje år, i år startar vi i Stockholm och vi hoppas att andra följer i vårt exempel och samlar in kläder och ger till härbärgen.

För mer information kontakta:
Isabelle Edlund
08-40020555