SIF

Fyra av tio IT-chefer riskerar fly branschen

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2003 09:28 CEST

Fyra av tio chefer i IT- och telekombolag vill inte att deras nästa jobb är i denna bransch eller svarar att de inte vet. Mer än var tredje uppger att de arbetar mer övertid än de önskar. Det visar en undersökning som Sif genomfört bland chefer i IT- och telekombranschen. Den presenteras i dag i anslutning till framtidsseminariet "Sweden Made IT" som arrangeras av Sif och där bl a Johan Stael von Holstein, och Jonas Birgersson medverkar.

- IT-branschen är en av de viktigaste motorerna för tillväxt i Sverige och för att den positionen skall stärkas och utvecklas i framtiden måste all kunskap, erfarenhet, innovationslust och engagemang tas tillvara i branschen, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz.

Undersökningen visar även att 75 procent av cheferna har haft utvecklingssamtal det senaste året. Inte ens hälften svarar att de åtgärder som överenskommits genomförts. Nästan hälften av IT-cheferna anser det viktigt att företaget har kollektivavtal - tre av tio arbetar på företag där detta saknas.

Det framgår även av undersökningen att en stor del av cheferna trivs bra på sin arbetsplats.

- Beskedet kan inte tas till intäkt för dem som månar om branschen att slå sig till ro. Om IT-branschen ska komma upp i högvarv igen och attrahera kompetenta och engagerade kvinnor och män krävs ordning och reda, anständiga arbetsvillkor och möjlighet till personlig kompetensutveckling, säger Mari-Ann Krantz.

I den nu genomförda undersökningen lyfter IT-cheferna upp större inflytande, bättre information, kortare arbetstid och bättre lönepolitik som viktiga aspekter för att förbättra arbetssituationen.

Läs hela undersökningen på www.sif.se

Presskontakt: Presschef Louise Gerdemo Holmgren,
tel: 08-508 979 68, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@sif.se, Pressekreterare Mikael Lundström,
tel: 08-508 972 33, 070-549 79 68, mikael.lundstrom@sif.se, Informationschef Laila Edholm,