Previa

Fyra av tio tänker inte på jobbet under semestern

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2012 08:17 CEST

Drygt fyra av tio anställda, 44 procent, tänker sällan eller aldrig på jobbet under semestern. Det visar en ny undersökning från hälsoföretaget Previa. Att börja varva ner i tid kan vara nyckeln till en avkopplande semester.

– Förmågan att koppla bort arbetet under ledigheten kan vara avgörande för att vi ska få den återhämtning vi behöver. Att kombinera ledighet med arbete riskerar att leda till ökad stress och minskad förmåga under resten av året, säger Urban Svensson, företagsläkare på Previa.

Unga män är bäst på att koppla av tankarna från arbetet. Mer än varannan anställd man under 35 år, 54 procent, tänker sällan eller aldrig på sitt arbete när de är lediga. Men 16 procent av alla anställda uppger att de tänker på jobbet ofta eller varje dag under sin ledighet.

– Arbetsgivare kan hjälpa medarbetarna att varva ner i tid inför semestern genom att tydliggöra vad som behöver prioriteras före ledigheten och vad som kan vänta till hösten. På så vis kan ledigheten bli den viloperiod som de anställda behöver för att kunna prestera över tid, säger Urban Svensson.

Undersökningen visar också stora skillnader mellan länen. I Stockholms län tänker var femte anställd, 18 procent, på sitt arbete ofta eller varje dag under sin ledighet, vilket kan jämföras med Blekinge, där endast 9 procent gör det.

Statistiken kommer från en undersökning där hälsoföretaget Previa på uppdrag av arbetsgivare har kartlagt hälsan hos drygt 50 000 personer under perioden 2009 till 2011. Undersökningen rör områden som det allmänna hälsotillståndet, mat- och motionsvanor samt psykosocial status.

Tre tips för att koppla av under semestern

1. Vila på riktigt.
Hur mycket vill du egentligen göra på semestern när du äntligen har chans att slippa alla måsten? Planera in ledig tid när du kan få vila på riktigt.

2. Koppla ner.
Sätt mejlkontot på autosvar med frånvaromeddelande och stäng av eventuella push-notiser i telefonen. Att koppla bort vardagens ständiga uppdateringar gör det lättare att varva ner.

3. Sov ut.
Börja semestern med att landa några dagar hemma. Då minskar risken för att allt bara snurrar på i samma tempo som vanligt.

Urban Svensson, företagsläkare och medicinskt ledningsansvarig på Previa
urban.svensson@previa.se

Katrin Malm, kommunikations- och informationschef på Previa
katrin.malm@previa.se