Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF

Fyra av tio unga män har en riskabel alkoholkonsumtion

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 10:43 CET

Fyra av tio (37%) män mellan 16 och 24 år har en riskabel alkoholkonsumtion visar en ny kartläggning från Statens folkhälsoinstitut (FHI) som Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) har tagit del av. UNF tycker att det är dags för regeringen att ta alkoholpolitiska krafttag efter den liberaliseringen som skett sedan 90-talet och hoppas att detta blir en väckarklocka.

– Det ökade riskbruket hänger ihop med den liberaliserade alkoholpolitiken. Det är sorgligt att dessa unga människor får ta smällen av de senaste tio årens slapphänta alkoholpolitik. Regeringen måste våga ta krafttag mot bland annat de orimliga införselkvoterna, säger Robert Damberg, förbundsordförande, UNF.

FHI:s kartläggning visar att 37 % av männen mellan 16 och 24 år hade en riskabel alkoholkonsumtion under 2006 – en ökning från 33 % året innan. Bland unga kvinnor hade 32 % en riskabel alkoholkonsumtion såväl 2005 som 2006.

Två viktiga förklaringsfaktorer till det ökade riskbruket är det sänkta realpriset på alkohol och den ökade tillgängligheten. UNF tycker också att det råder brist på bra drogfri fritidsverksamhet.

– Är man under 18 ska man sitta på en parkbänk med en ölkasse, har man fyllt 18 är det krogen som gäller. Det är viktigt att se till att det finns schyssta alternativ, menar Robert Damberg.

Riskkonsumtion av alkohol beräknas utifrån tre AUDIT-frågor som ger ett index: hur ofta och hur mycket alkohol som intas vid ett vanligt tillfälle samt hur ofta som en större mängd intagits vid ett och samma tillfälle. Indexet kan anta värdet 0-12 poäng och män som har 8-12 poäng och kvinnor som har 6-12 poäng klassas som riskkonsumenter. Dessutom ingår de som varit berusade två till tre gånger i månaden eller oftare i gruppen riskkonsumenter.

FHI:s rapport finns i sin helhet här: http://www.fhi.se/templates/Page____10414.aspx

För mer information:

Robert Damberg, förbundsordförande UNF

Telefon: 0702-75 52 25

David Persson, drogpolitisk sekreterare, UNF

Telefon: 0733-72 62 65

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en helnykter livsstil. UNF har över 6 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.