Settler Watch

Fyra dagars fokus: Med kameran som vapen

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 11:41 CET

Settler Watch presenterar ett dokumentärt projekt på Kulturhuset i Stockholm som visar unika filmer från Västbanken. Filmsekvenserna är fotade av palestinier med kameror de fått från den israeliska människorättsorganisationen B’Tselem. Materialet skildrar livet under den israeliska ockupationen och brott mot mänskliga rättigheter från ett medborgarperspektiv.

Ikväll invigs Fyra dagars fokus: Med kameran som vapen på Kulturhuset i Stockholm. Settler Watch har sammanställt över tre timmar unikt filmmaterial fotat av palestinier med kameror de fått från den israeliska människorättsorganisationen. Materialet exponeras på fyra TV-skärmar och är mycket starkt. Syftet med B'Tselems kameraprojektet är att dokumentera livet under den israeliska ockupationen och brott mot mänskliga rättigheter, ofta kopplade till de israeliska bosättningarna. B'Tselems kameror har inneburit ett banbrytande icke-våldsalternativ för palestinier att bemöta svåra och omfattande problem och har på et konstruktivt sätt förvandlat offer till aktörer. Flera filmer har använts vid rättsprocesser och i enstaka fall visats i medier världen över. En uteslutande del av filmerna som ingår i Med kameran som vapen har aldrig tidigare visats, vare sig i Israel eller internationellt. Se trailer här.

Fyra dagars fokus: Med kameran som vapen pågår mellan den 25-28 november. Under evenemanget besöker B'Tselems europarepresentant Carin Smaller och den palestinske kameravolontären Naser Nawaja Stockholm. De kommer att delta vid flera samtal och seminarier där de berättar om sitt arbete med kamerorna och om situationen på Västbanken. Vid dessa samtal medverkar även Jan Eliasson (tidigare svensk utrikesminister och ordförande i FN:s Generalförsamlig), Ove Bring (professor i folkrätt) samt Nils Eliasson (tidigare svensk generalkonsul i Jerusalem), med flera.

Vill du komma i kontakt med någon av de utländska gästerna vänligen kontakta Johannes Mosskin eller Olle Svahn på Settler Watch: johannes.mosskin@settlerwatch.com telefon 070-437 11 48 samt olle.svahn@settlerwatch.com telefon 073-984 63 64

Mer info om seminarierna hittar du på Settler Watch.

Fyra dagars fokus: Med kameran som vapen är ett initiativ från Settler Watch. Med stöd från Diakonia, Kristna Fredsrörelsen, Olof Palmes Minnesfond och Folke Bernadotteakademin. Producerat av Kulturhuset.

Settler Watch är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening. Vårt syfte är att sprida information om israeliska bosättningar och internationell humanitär rätt samt skapa opinion för ett omedelbart stopp för all utvidgning av israeliska bosättningar på ockuperat palestinskt territorium. www.settlerwatch.com