Coompanion - Kooperativ Utveckling Sverige

Rösta på finalisterna i Årets kooperativ i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 09:00 CET

Idag presenteras finalisterna i tävlingen Årets kooperativ i Sverige. Det är fyra helt skilda verksamheter som rådgivarorganisationen Coompanion valt att lyfta fram som finalister. Nu startar en omröstning på aretskooperativ.se där allmänheten deltar i framröstandet av Årets kooperativ.

- Det är Coompanions 25 kontor runt om i Sverige som har nominerad en liten del av alla de fantastiska kooperativa företag som vi träffar varje dag och det är roligt att vi nu kan presentera en bredd bland verksamheter hos finalisterna, säger Emma Perols, verksamhetsledare på Coompanion Sverige.

De fyra finalisterna är:

• Västgötalandet - Kooperativ samverkan mellan företag inom turistnäringen i Vara och Essunga kommun.
  • Kooperativet Dalen - Bykooperativ som driver allt från förskola, café till turistbyrå och bibliotek.
  • Bottnafjordens inköpsförening - Köper och säljer livsmedel från lokala och kravmärkta matproducenter.
  • Café Chocolate – Erbjuder inte bara goda chokladbakelser utan är en mötesplats för samhällsengagemang och en väg in i arbetslivet för långtidssjuka.

- Det som är slående för dessa och många andra kooperativ är att de är så mycket mer än enbart deras affärsidé. Ofta är de en mötesplats för många fler och en demokratiserande kraft i lokalsamhället, avslutar Emma Perols.

Årets kooperativ i Sverige är en tävling som anordnas av företagsrådgivarna inom Coompanion. Via webbplatsen aretskooperativ.se kan allmänheten rösta på det kooperativ som de gillar mest. Allmänhetens röster och en jurys röster vägs samman och vinnaren utses tisdagen den 29 november.  Läs mer om kooperativen och tävlingen på aretskooperativ.se.

Mer information om tävlingen:

Emma Perols, verksamhetsledare, Coompanion Sverige, 08-400 255 11
Erik Wagner, kommunikationsansvarig, Coompanion Sverige, 0733-568636

Coompanion är företagsrådgivaren när människor vill starta eget tillsammans. Vi finns på 25 platser i landet, i stort sett ett Coompanion per län.  Coompanion breddar entreprenörskapet och ger människor som vill förverkliga företagsidéer tillsammans skräddarsydd information, företagsrådgivning och utbildning - från idé till framgångsrikt företagande.