FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Uppdaterad: Fyra kurdiska politiska fångar inför avrättning i Iran

Pressmeddelande   •   Jun 15, 2014 00:18 CEST

Uppdaterade söndagen den 15 juni: Enligt uppgifter till FFFI på söndagen har iranska regimen skjutit upp avrättningen av fyra kurdiska politiska fångar på obestämd tid på grund av internationella påtryckningar. Jamshid Dehghani och hans yngre bror Jahangir Dehghani, Hamed Ahmadi, och Kamal Molayee har enligt uppgifter flyttats till Ghezel-Hesar-fängelset.

Fyra politiska fångar som tillhör den kurdiska sunnimuslimska minoriteten i Iran riskerar omedelbar avrättning, säger deras familjer.

Jamshid Dehghani och hans yngre bror Jahangir Dehghani, Hamed Ahmadi, och Kamal Molayee fördes den 14 juni till isoleringsceller på väntan att deras avrättningsdom ska verkställas, . Men med hänsyn till senaste utvecklingen i Irak är risken stor för att de blir avrättade eftersom deras dom är redan fastställd av regimens högsta domstol samt att prästerskapet vill statuera exempel.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) har tillsammans med andra människorättsorganisationer varnat för deras stundande avrättning sedan iranska regimens högsta domstol fastställde deras dödsdomar i september 2013.

De fyra dömdes till döden den 14 november 2010 av Teherans revolutionsdomstol utan närvaro av deras försvarsadvokat för påhittade brott som ”fiendskap mot Gud” (moharebeh) och ”korruption på jorden” (mofsad fil-arz).

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) vädjar till regeringen, utrikesdepartementet och människorättsorganisationer att agera beslutsamt och omedelbart för att stoppa alla avrättningar i Iran, i synnerhet den stundande avrättningen av de fyra kurdiska fångarna.

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran