Fundler

Fyra repliker till Per H Börjesson (Investmentbolaget Spiltans vd och storägare)

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2017 13:37 CEST

Efter att läst artikeln med Per H Börjesson på DI Digital den 12 augusti (http://digital.di.se/artikel/spiltans-vd-sagar-spar-robotar-battre-att-gora-det-sjalv) väcktes en del frågor och funderingar som vi gärna vill besvara i ett öppet brev. Vi vill reda ut några av de påståenden som gjordes i artikeln samt klargöra en del fakta kring ämnet automatiserad rådgivning.

1. Alla ska ha råd att få råd
Per H Börjessons budskap lyder att man lika gärna kan ta och göra investeringar i finansiella produkter själv (förutsatt att man är lite insatt) då avgiften till och med kan bli så låg som noll procent. Vad gäller då för alla med ett lågt intresse eller begränsade förkunskaper? Sammanställningar visar att de dyraste fonderna säljer mest och inte de bästa fonderna som man skulle kunna tro. Med det sagt så är risken väldigt stor att människor med lågt intresse eller begränsade förkunskaper väljer dyra och underpresterande fonder. Automatiserad rådgivning är en revolution som innebär att alla sparare, stora som små, får samma förstklassiga råd. Hos oss är det inte längre plånbokens storlek som avgör vilka som får de bästa råden. En student som sparar lite av sitt CSN-bidrag varje månad, en småbarnsförälder som lägger undan en del av barnbidraget och en förstagångsbostadsköpare som sparar till en handpenning kan med hjälp av en automatiserad rådgivning få tillgång till en förstklassig rådgivning de annars antagligen inte skulle ha råd med eller tillgång till.

2. 19 av 20 Sverigefonder slår inte svenska indexfonder
Vidare hävdar Per att det går att slå index genom att välja de bästa aktierna och att vikta de rätt. Finansinspektionens årliga utvärdering av till exempel Sverigefonder visar dock att 19 av 20 inte slår svenska indexfonder. Det är klart att man kan göra en lyckad fullträff ibland men i 19 fall av 20 så hade det varit bättre att välja index.

3. Även indexfonder stiger i en uppåtgående marknad
Per säger också att om man tror på stigande börser så ska man våga ta risk och att detta skulle vara ett problem för automatiserad rådgivning. Precis som med andra fonder stiger indexfonder i en uppåtgående marknad. Automatiserad rådgivning går ut på att ge den mix av aktier och räntor som är mest lämplig. Har man en lång placeringshorisont kommer spararen givetvis rekommenderas mestadels aktier.

4. Automatiserad rådgivning är inte lika med robothandel
Till sist vill vi passa på att reda ut skillnaden mellan automatiserad rådgivning och robothandel. Robothandel har funnits i över 30 år och innebär att en algoritm fattar besluten kring köp och sälj av olika värdepapper utifrån förutbestämda parametrar. Automatiserad rådgivning har ingenting med detta att göra utan innebär framförallt att man kan ersätta dyr och jävig personlig rådgivning med en billig och oberoende algoritm som väljer rätt risk för respektive sparmål. Exempelvis så är Spiltan Räntefond Sverige en av fonderna som vi rekommenderar till våra kunder. Tack vare den effektiva distributionen görs stora kostnadsbesparingar vilka tillfaller spararens plånbok. De låga kostnaderna som följer digitaliseringen innebär dessutom att break-even för en automatiserad rådgivare inte nödvändigtvis behöver vara högre än för vilket fondbolag som helst.

Bästa hälsningar, Ulf Ahrner & Anton Fagerlönn, grundare av Primepilot

Primepilot är Nordens första och enda sparapp som uppfyller Finansinspektionens krav på oberoende investeringsrådgivning för privat sparande. Primepilot har inga egna produkter utan bolagets främsta mål är att kundens sparande ska öka i värde så mycket som möjligt. Genom att slopa insättningsavgifter, uttagsavgifter och bindningstider är det kunden som bestämmer hur mycket och hur länge man vill spara.

Statliga Vinnova investerade i början av 2015 år 2,2 Mkr i bolaget. Mer information finns på bl.a; http://digital.di.se/artikel/vinnova-investerar-i-robotradgivare