Svenska Moderådet AB

Fyra Rookies gör var sitt Dressing Room på Hem 2005

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 14:07 CEST

Vem får inte rysningar av välbehag vid tanken på ett rum som helt får ägnas åt kläder, skor och accessoarer? Hela garderoben sorterat i fina, rätvinkliga högar, kanske efter färgnyanser eller material. På inrednings- och designmässan Hem 2005 som arrangeras mellan den 6 och 9 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö har fyra unga modedesigners släppts loss för att gestalta varsitt Dressing Room.

Utställningen är ett samarbete mellan Svenska Moderådet som driver den unga designmässan Rookies, garderobsinredningsföretaget Balton och Hem 2005.

— Att ha ett tema med modeanknytning på en inredningsmässa känns väldigt rätt just nu, då det finns många beröringspunkter mellan inredning och mode. Speciellt när det gäller textilier och detaljer ser vi många överlappningar, säger Chicie Lindgren, projektledare för Hem 2005.

Utställningen kommer att bestå av fyra Dressing Rooms som gestaltas utifrån olika karaktärer.

De fyra Rookies som deltar i projektet är: Camilla Norrback, Ylva Liljefors, Bea Szenfeld och Ulrika Sandström.

I rummen presenteras individuella garderobsinredningar som har anpassats till en fiktiv karaktär samt ett urval ur modedesignernas aktuella kollektioner. De fiktiva karaktärerna är Stureplansarvingen, Rock’n Roll-mamman, Spelaren och Sportiga Metropoliter.

Stureplansarvingen, Camilla Norrback

”Jag har tänkt på en tjej i trettioårsåldern som går ut mycket och som gillar klassiska, eleganta saker med en feminin twist. Mitt Dressing Room ska utstråla en blandning av storstadsmässig flärd och klassisk lyx.”

Camilla Norrback född 1974, har hittills tagit fram 13 kollektioner. Märket ”camilla norrback” säljs av oberoende butiker i Sverige, Storbritannien, Holland, USA och Japan. Hennes aktuella höstkollektion influeras av 1850- och 1950-talet. High tech möter naturmaterial och färgerna är som hämtade ur en Technicolor-film från femtiotalet.

Rock’n Roll mamman, Ylva Liljefors

”Mitt Dressing Room ägs av en småbarnsmamma som lyckas kombinera ett glammigt Rock ’n’ Roll-liv med vällingträsk och blöjbyten. Hon lever i båda världar och barnet är alltid med.”

Ylva Liljefors, född 1972, är känd för att bla annat har gjort scenkläder till Robyn och The Ark och för sin förkärlek för skinn. Hon fick Damernas Världs pris Guldknappen 2002. Ylva fokuserar idag på en accessoarlinje, Ylva, och har även planer på en ny klädlinje.

Spelaren, Bea Szenfeld

”Det här är en kille som är hård mot de hårda och mycket klädmedveten för att få respekt från sin omgivning. Men han är även mjuk inuti och har en mjuk matta och en skön fåtölj i sitt Dressing Room. Han bryr sig helt enkelt.”

Bea Szenfeld, född 1972, designar både dam- och herrkläder med udd, passion och humor. Hennes senaste kollektion för sitt märke Insert Coin inspireras av jazzigt 1930- och 40-tal.

Sportiga metropoliter, Ulrika Sandström

”Jag har tänkt mig ett par i 25-årsåldern som gillar streetsport och en enkel och avskalad stil. Här finns en del inspiration från gatan men även en dos minimalism. Betraktaren får utrymme att dra egna slutsatser om människorna bakom mitt Dressing Room.”

Ulrika Sandström, född 1974, designar både dam- och herrkläder. Hon skapar ofta med musik som inspiration, hennes senaste kollektion ”Tiny Dancer” är baserad på en låttext av Elton John.

För mer information:
www.stockholmsmassan.se/hem eller kontakta Imke Janoschek, pressansvarig affärsområde inredning, imke.janoschek@stofair.se, tel: 08-749 92 54

För mer information om Rookies:
Vänligen kontakta Sara Lönnroth, projektledare, tel: 08-411 17 43, 070-630 90 31, rookies@moderadet.se