Ljuskultur

Fyra spännande projekt tävlar om Svenska Ljuspriset

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 08:54 CEST

Fyra finalister till årets upplaga av Svenska Ljuspriset har utsetts. Skidattraktionen ”I jättarnas
spår” i Åre, Stora Torget i Visby, Bahnhof AB’s kontor i Stockholm och Uppsala
vattentorn tävlar om att ta hem årets pris. Vinnaren av Svenska Ljuspriset
presenteras den 10 september i samband med Ljusdagen som äger rum på Stockholm
Waterfront.

Årets upplaga av Svenska Ljuspriset har innehållit en stor mängd bidrag med mycket hög kvalitet. Tävlingsbidragen kombinerar funktion, arkitektur, nytänkande och kreativitet på en hög nivå. Tävlingsbidragen visar att svensk ljusdesign ligger i absolut framkant.

– Det är oerhört roligt att så många tävlingsbidrag lever upp till våra högt ställda krav på att skapa en visuell upplevelse i samspel med arkitekturen. Den mycket höga nivån på tävlingsbidragen har gjort det extra svårt för juryn att utse finalisterna i år, säger juryns ordförande Anders Winell.

Juryn lyfter fram projekt som är intressanta ur följande perspektiv: gestaltning, brukaraspekter, tekniska lösningar och driftsekonomi. Finalisterna har visat prov på intressanta lösningar inom samtliga områden.

Fakta om Svenska Ljuspriset
Svenska Ljuspriset är en årlig tävling arrangerad av de tre belysningssällskapen: Sydsvenska, Västsvenska och Svenska Belysningssällskapet tillsammans med tidningen Ljuskultur.

Tävlingen syftar till att uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige och vill lyfta fram projekt där ljus använts på föredömligt sätt för att förstärka anläggningens funktion och arkitektur. Juryn bedömer såväl visuella, estetiska, funktionella, tekniska, som driftsekonomiska aspekter och vill lyfta fram projekt eller delar av projekt som har intressanta kvaliteter vad gäller tekniska lösningar, gestaltning, brukaraspekter eller driftsekonomi.

I årets upplaga, som är den 20:e i rad, tävlar belysningsanläggningar färdigställda under 2012.

För mer information: Mervi Rokka, Ljuskultur, telefon: 070-211 45 41
E-post: mervi.rokka@ljuskultur.se
Webb: belysningsbranschen.se/ljusdagen/

Ljuskultur är informationsorgan och informerar om god belysning i den publika miljön, såsom kontor, skolor, sjukhus, industri, gator och utomhusmiljöer. Ljuskultur ger ut tidskriften Ljuskultur, Sveriges enda specialtidning om belysning, samt litteratur om god belysning.