Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Fyra storsatsningar i Linköpings näringsliv under samma vecka

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2017 09:39 CET

Linköping drar inte bara världens blickar till sig. Här investerar även några av världens ledande företag inom IT och medicin.

– Det är mycket hedrande för staden, näringslivet och universitet att Microsoft, Pfizer och Novo Nordic ser framtiden hos oss, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).

Under de senaste dagarna har fyra investeringar och etableringar blivit offentliga. Microsoft köper mjukvaruutvecklaren Donya Labs och medicinteknikbolaget Amra har fått in 80 miljoner kronor i riskkapital från svenska Industrifonden, amerikanska Pfizer Venture Investments och danska Novo Seeds.

– Linköping har världens ögon på sig och ser att det vi erbjuder håller världsklass, säger Kristina Edlund (S).

Amra vann så sent som i december tävlingen DI Startup Tour och rankas som att av landets mest intressanta startup-bolag. Företaget har sitt ursprung i forskning vid Linköpings universitet och erbjuder nya metoder för mätning och analys av kroppsfett med magnetkamera. Resultaten används för att bedöma riskerna för allvarlig ohälsa som hjärtinfarkt, diabetes, leversjukdomar och andra metabola störningar.

Med tre tunga investerare öppnas dörrarna till nya marknader, i första steget inom forskning och därefter inom sjukvården. Pfizer är världens största läkemedelsbolag, Novo Nordic är världsledande på diabetesbehandling och Industrifonden en av Nordens främsta investerare inom life science.

Donya Labs startade 2006 och har sedan dess utvecklat teknik i världsklass. I höstas beslutade Microsoft att lägga stor kraft på utveckling av framtidens 3D-teknik och valde att köpa den i Linköping.

I uppbyggnadsskedet har Donya Labs finansierats med riskkapital från Almi Invest.

– Affären är mycket glädjande både för Almi Invest och för Linköping, säger Fredrik Malmström, Investment Manager på Almi Invest. För oss innebär detta att vi gör en av våra bästa affärer någonsin och för Linköping att Microsoft etablerar sig här.

Samma vecka meddelade Tillväxtverket att de satsar EU-medel på den svenska flyg- och rymdindustrin. Syftet är att lyfta Linköpings initiativ med flygklustret Aerospace Cluster Sweden (ACS) till en nationell plattform för utveckling. En viktig del finns i Linköping, bland dem flygplanstillverkaren Saab och RUAG som bland annat levererar separationssystem för satelliter. ACS har initerats av och sedan ett antal år drivits av Nulink med finansiering från Linköpings kommun.

Men Linköping är mer än entreprenörer i den teknologiska framkanten. Hit flyttar även andra företag för att säkerställa tillgången på kompetenta medarbetare. Senaste etableringen är Gasellföretaget Mättjänst som flyttar från Motala till nyrenoverade lokaler på Gamla Tanneforsvägen.

Anledningen till flytten är att flera medarbetare valt att bo i Linköping och bytt jobb när möjligheten givits. Med den pågående byggboomen och kommande Ostlänken måste Mätteknik säkerställa sina resurser och förlägger verksamheten där kompetensen finns.

– Att företag flyttar hit från en uppskattad grannkommun är inget vi strävar efter, men samtidigt stannar de och utvecklas i regionen, vilket är positivt. Alla sorters företag behövs i Linköping för att vi ska bibehålla ett näringsliv med bredd och spets, avslutar kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).

____________________________________________________________________________________
Nulink- Linköpings näringslivsbolag
Storgatan 58, Telefon 013-33 66 00, E-post info@nulink.se, www.nulink.se

Linköping - En kommun som växer
Linköping har snabbt vuxit till landets femte största kommun med över 153 000 invånare. Tillsammans med Norrköping utgör vi centrum i en av landets viktigaste tillväxtregioner. I Linköping finns över 14 000 registrerade företag och tillsammans med Linköpings Universitet, där 27 600 studenter återfinns skapas unika förutsättningar för att bo och leva men framför allt för att driva företag.
www.nulink.se