Svensk Egenvård

Fyra vinnande produkter i hälsobranschen

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2010 15:54 CET

För att kunderna nu vågar lägga en tabubelagd produkt i varukorgen, ett tydligt bildspråk, förtroendefull medicinsk forskning och fantasifull marknadsföring. Det var delar av motiveringarna när fyra vinnare i tävlingen Svensk EgenAward tillkännagavs.

”En lyckad relansering som, med enkla medel, har medfört att konsumenten törs lägga en tabubelagd produkt i varukorgen. Läkemedelslik förpackningsdesign är endast framgångsrikt i speciella situationer men bör generellt undvikas för kosttillskott.”

Så löd motiveringen när lustpreparatet L’Argiplex från Macronova fick Svensk EgenAwards pris ”Årets vitamininjektion”. De och övriga vinnare har utsetts bland hälsobranschens alla företag som är medlemmar i Svensk Egenvård och nominerade till tävlingen. Vinnarna är:

1.      Årets Vitamininjektion -  L’Argiplex från Macronova.
2.      Årets Egenvårdsläkemedel - Chisan från Green Medicine
3.      Årets Hudvårdsprodukt - Jabu’she från Macronova
4.      Årets Kosttillskott - Berocca från Bayer Health Care

”Ett lyckat konsekvent imagebyggande som har lagt basen för framtida marknadsföring och lansering av innovativa produkter inom samma ramverk. Ett tydligt bildspråk är överlägset ett överdrivet blommigt textspråk.”  För detta korades Chisan från företaget Green Medicine till vinnare av ”Årets Egenvårdsläkemedel”.

Berocca Performance från Bayer Health Care utsågs till “Årets Kosttillskott” med motiveringen ”En kraftfull försäljningsökning skapad genom en fantasifull marknadsföring byggd på nya och traditionella medier.

”En förtroendeskapande produkt som lyckosamt har kombinerat medicinsk forskning med tidsenlig design och marknadsföring”. Därför blev Jabu’she från Macronova utnämnt till ”Årets hudvårdsprodukt”.

Nu återstår en etapp av årets Svensk EgenAward. Denna gång rör det sig om ”Årets Hälsoreportage” som presenteras på Stockholmsmässan den 12 november.

För mer information kontakta gärna
Ingrid Atteryd, vd Svensk Egenvård, mobil 0705- 12 25 05
Annika Hjerpe, informationschef Svensk Egenvård, mobil 070- 42 43 891

Med rätt egenvård lever fler friskare och längre. Det gynnar inte bara individen utan sparar också resurser för samhället. Föreningen Svensk Egenvård organiserar leverantörer av naturläkemedel, kosttillskott och naturliga hudvårdsprodukter på den svenska marknaden. Läs mer på www.svenskegenvard.se