hybris

Fyrfaldig försäljningspotential - hybris, getit och Javelin presenterar sin rapport Commerce Trends for 2010

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 10:10 CET

I och med att internethandeln ökar i omfattning, ökar även omsättningarna för handlarna. hybris, München-baserade flerkanalsstödsföretaget, har tillsammans med sina partners getit och Javelin Group identifierat huvudtrenderna för handeln i år:

Känslopräglade inköp – upplevelser av online-shopping

Tilldragande butiksfönster, bra rådgivning och direktkontakt med produkterna har hittills varit de fysiska butikernas kännetecken. Nu, 2010, kommer några av dessa känslomässiga behov att kunna tillgodoses även i onlinebutikerna. . Dr. Thomas Krämerkämper, CEO vid getit GmbH, berättar: "När man planerarför internethandel blir det allt viktigare med webbutikens utformning, att produkterna presenteras detaljrikt och att rätt funktioner finns". Kees de Vos, chef för  Javelin Group är också övertygad om betydelsen av begreppet känslopräglade inköp. "Vi  ägnar oss mycket åt intelligent hantering av innehållet på webbplatser. Jämfört med butikshandeln är internethandeln mycket ung. Vanliga butiksägare har under decennier tillägnat sig erfarenhet och kunskap om skyltning och varuexponering. Webbutikerna har ännu inte lika lång erfarenhet av att brett möta kunder med sitt utbud, eller att ändra sina erbjudanden i takt med att kundbeteendet förändras. Man har heller ännu inte alltid vana vid att analysera kundbeteende."

Söka vara via mobilen – direktlänken mellan internet och fysisk verklighet

I Japan används det redan, och efterfrågan ökar i Tyskland. Den produktinformation som finns i en streckkod (eller annan märkning) kan läsas med mobilen och sedan lokaliseras på internet. Kunden kan hitta mer information om varan eller beställa den online.

Carsten Thoma, COO vid hybris Group, förklarar: "Märkning som kan läsas med mobil förenar virtuella och fysiska kanaler och gör kunderna till deltagare. Handlaren måste därmed ständigt vara närvarande i alla kanaler – annars kan kunden avstå från köpet, särskilt om informationen i de olika kanalerna är motsägande. Om en kund läser in streckkoden för en vara i en butik eller annons, måste hon få exakt samma produktinformation i webbutiken. Det bästa sättet att säkerställa att information som kunder får via sin mobilkamera är riktig, är att använda ett PIM (produktinformationssystem) som sin centrala plattform. Den säkerställer att produktinformationen är enhetlig i alla kanaler oberoende av tid och plats."

Potential för e-handel B2B

En Forrester-studie över plattformar för e-handel B2B bekräftar att B2B-världen både kan och bör lära av B2C- segmentet. Fördelaktiga inköpsvillkor kommer fortsättningsvis att få kunder att göra inköp – och enhetlig information och bekväma beställningsprocedurer blir därför ett konkurrensmedel även inom B2B-handeln.

"Våra B2B-kunder vill ha en enda plattform  för allehanda funktioner. Den ska snabbt kunna anpassas efter marknaden och kvickt ge resultat. Trenderna under 2010 pekar mot att B2B-handeln följer utvecklingen inom e-handeln. De kommer också att bygga in flerkanalsförsäljningens principer i sina B2B-butiker" säger Kees de Vos.

Shopping i mobilen – smidigt i alla kanaler

Mobilt internet förvandlar mobiletelefonerna till allsidiga shoppingguider. Många handlare erbjuder faktiskt redan alternativet inköp via mobil. "Webbutiker skapta för mobilshopping  och snabb informationsspridning med funktionen "tipsa-din-kompis" platsar i detta kundsegment" säger Carsten Thoma, COO för hybris Group. "Mobiltelefoner används mer och mer som ett redskap för handeln. Faktum är att mobilhandeln utgör en enande länk mellan virtuella och verkliga miljöer. Man kan exempelvis få ett rabatterbjudande från en butik till sin mobil samtidigt som man kliver in i den fysiska butiken. Detta kan vara avgörande för ett inköp."

hybris

hybris är en ledande leverantör av programvara för flerkanalsförsäljning och kommunikation med fokus på konsekvent, koordinerad och skräddarsydd information i alla kanaler och genom alla faser av kundcykeln. Resultatet är en integrerad lösning som stödjer industrialisering och automatisering av kommunikation, försäljning och supportprocesser. hybris går i spetsen för utvecklingen av nya idéer inom området och gör det möjligt för företag att kommunicera och sälja via alla kanaler på ett konsekvent och effektivt sätt.

hybris etablerades 1997 och har en väldokumenterad meritlista vad gäller lönsamhet och tillväxt samt ambitiösa framtida planer för expansion. Huvudkontoret finns i München och företaget har även kontor i Storbritannien, Nederländerna, Schweiz och Sverige. Företaget representeras internationellt via ett nätverk av engagerade teknik- och företagspartners inom hela Europa och USA. De har mer än 150 kunder över hela världen som i sin tur tillhandahåller fler än 1 500 webbplatser som drivs via hybris. Kunderna består av globala varumärken inom detalj- och tillverkningsindustrin som Toys ‘R' Us, Adidas, Conrad, Norgren, Lufthansa, Reebok, Grundfos, Demag, Sika, Bunzl UK & Ireland, Phonak och Rexel.

Helena Liden

JustPR