G & L Beijer AB

G & L Beijer får stor prestigeorder i världens största energiprojekt

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2003 11:11 CEST

G & L Beijer har genom affärsområdet Kyla erhållit en stor order om leveranser av värmeväxlare av titan till världens största energiprojekt som nu prospekteras utanför den ryska ön Sakhalin i Okhotska Havet (Stilla Havet). Beställningen uppgår till cirka 5,5 msek i sin första fas av totalt tre delbeställningar och slutkund är det brittisk- holländska oljebolaget Shell.

- Beställningen är något av ett genombrott för våra värmeväxlare av titan på den internationella marknaden, säger Joen Magnusson, VD för G & L Beijer.

Det är affärsområdet Kylas norska bolag TTC Norge som utvecklat specialkompetens kring värmeväxlare av titan som är en spetsprodukt. Leveranser till offshoreindustrin och oljeplattformar ställer extra stora krav på korrosionsbeständighet och livslängder på upp till 30-40 år. Därför används titan som i sin tur kräver särskild teknologi för till exempel svetsningen av värmeväxlare.

G & L Beijer har hittills i huvudsak levererat värmeväxlare av titan till den norska offshoreindustrin. Beställningen till Shell är en prestigeorder och kan öppna upp den internationella marknaden för Beijer Kylas värmeväxlare av titan.

Sakhalinprojektet består av två offshorefält cirka 20 km öster om Sakhalin som nu skall exploateras. Projektet utgörs av två plattformar, en process- och bostadsplattform och en borrningsplattform med bostäder. Råolja, gas och kondensat kommer att transporteras i rörledningar till anläggningar på fastlandet. Hela projektet beräknas stå färdigt 2007.

Beijer Kyla inleder sina första leveranser i december 2003 och första fasen skall vara avslutad i mars 2004. G & L Beijer bedöms ha goda chanser till beställningar även under fas 2 och fas 3.

Joen Magnusson, VD G & L Beijer AB
Telefon 040-35 89 00 Mobil 0709-26 50 91