G & L Beijer AB

G & L Beijer förstärker organisationen inom affärsområdet Industriteknik

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2003 15:20 CET

G & L Beijer förstärker organisationen inom affärsområdet Industriteknik. Ny chef för affärsområdet blir Peter Kollert som idag är G & L Beijer-koncernens ekonomidirektör. Han får det övergripande ansvaret att utveckla affärsområdet och skapa en plattform för fortsatt tillväxt, såväl organiskt som genom förvärv.

Sammantaget består affärsområdet Industriteknik av åtta operativa dotterbolag med en total omsättning på cirka 500 mkr. Nuvarande affärsområdeschef Hans Jacobsen är även fortsättningsvis VD för dotterbolaget Lundgrens Sverige AB och får därmed möjlighet att ytterligare utveckla den verksamheten. Lundgrens, med dotterbolaget Slanggrossisten Ekonil AB, är grossist inom slangar, remmar, gummi, plast mm till verkstads- och processindustrin samt fackhandeln. Lundgrens har på senare år även expanderat framgångsrikt inom konsumentsidan bland annat genom förvärv av ETC Verktygs AB (hand- och elverktyg) och BOLTHi Svenska AB (utomhusbelysning).

Peter Skoog blir ny VD för dotterbolaget G & L Beijer Industri AB som säljer förbruknings- och investeringsvaror till industrin. Peter Skoog är för närvarande chef för bolagets gjuteriverksamhet.

Härutöver utgörs affärsområdet av AB Tebeco Industriprodukter (blästermaterial), Brogårdsand AB med dotterbolaget Fyleverken AB (industrimineraler) samt dotterbolag i Norge och Finland.

- Förändringarna innebär ökade resurser till affärsområdet som helhet. Ansvariga för respektive bolag får därigenom möjlighet att fokusera på sina områden för att skapa bättre förutsättningar för ökad tillväxt, säger Joen Magnusson, VD för G & L Beijer-koncernen.

Anpassningen medför också att affärsområdet Industriteknik får en likartad organisation och struktur som affärsområdet Kyla. Den nya organisationen gäller från och med den 1 januari 2004. Processen för rekrytering av ny ekonomidirektör har inletts.

Malmö den 7 november 2003

Joen Magnusson, VD