G & L Beijer AB

G & L Beijer förvärvar verksamhet inom diamantslipskivor

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2003 12:01 CEST

G & L Beijer förvärvar genom affärsområdet Beijer Industriteknik verksamheten i Slipex i Grängesberg AB. Slipex marknadsför och säljer diamantslipskivor på den svenska marknaden. Företaget omsätter cirka elva mkr och har en god lönsamhet.

- Förvärvet av Slipex verksamhet är positivt av flera skäl. Det kompletterar och förstärker Industritekniks befintliga produktområde Slipmaterial och det ger omedelbara kostnadssynergier, säger Joen Magnusson, VD för G & L Beijer.

Slipex har agenturerna för diamantslipskivor från ett japanskt och ett koreanskt företag sedan 1991. Diamantslipskivor är högteknologiska slipskivor och används för att slipa verktyg till hårdmetaller. Bland Slipex kundgrupper återfinns företag som Sandvik, Seco Tools, SKF med flera.

Slipex verksamhet kommer att flyttas till G & L Beijer Industri AB’s lokaler i Malmö och integreras med produktområdet Slipmaterial. Det innebär att Slipex kan dra fördel av Beijers logistik, lager och administration. Slipex har idag tre anställda varav en anställd medföljer i förvärvet. Produktområdet Slipmaterial omsätter cirka tio mkr. Med Slipex fördubblas omsättningen till 21 mkr på årsbasis.

Slipex verksamhet kommer att ingå i G & L Beijers räkenskaper från och med den 1 juli 2003.

Joen Magnusson, VD
G & L Beijer AB