SEB

G20-mötet: SEB:s chefekonom tillgänglig för kommentarer

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 15:35 CEST

I helgen träffas finansministrar och centralbankschefer inom G20-kretsen i Gyeongju, Sydkorea, inför stats- och regeringschefernas toppmöte i Seoul den 11-12 november. Mötet har hamnat i direkt strålkastljus efter den senaste tidens många politiska utspel och frågor kring bland annat ett globalt valutakrig samt de fortsatta ekonomiska och statsfinansiella utmaningar som många länder fortfarande brottas med när den globala återhämtningen nu tappat en del kraft. Misslyckanden att enas i viktiga frågor kan få stora ekonomiska konsekvenser.

Mötet består av fem delar: I. Globala ekonomin, II. IMF-reformer och globala finansiella skyddsnät, III. Policyförslag till världens länder i syfte att uppnå en stark, uthållig och balanserad ekonomisk tillväxt, IV. Reformering av finansiella regelverk, samt V. Övrigt (finansiell integration, energi, slutkommuniké).

G20-mötets presskonferens inleds på lördag kl 10.00 (17.00 Seoul-tid) av Sydkoreas finansminister Yoon samtidigt som slutkommunikén kommer att läsas upp.

SEB:s chefekonom Robert Bergqvist finns tillgänglig på lördag från kl 09.00 för att kunna kommentera resultatet från G20-mötet och slutkommunikén. Robert nås på telefon: 070-445 1404 eller 08-506 23016.

Robert Bergqvist 070-445 1404

robert.bergqvist@seb.se

Press kontakt

Ola Kallemur, Presschef SEB

ola.kallemur@seb.se

Elisabeth Lennhede,  Press & PR

elisabeth.lennhede@seb.se

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Som relationsbank erbjuder SEB i Sverige och de baltiska länderna rådgivning och ett brett utbud av andra finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge, och Tyskland har verksamheten en stark inriktning på företags- och investment banking utifrån ett fullservicekoncept mot företagskunder och institutioner. Verksamhetens internationella prägel återspeglas i att SEB finns representerad i ett 20-tal länder runt om i världen.  Den 30 juni 2010 uppgick koncernens balansomslutning till 2 318 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 328 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.