G5 Entertainment AB

G5 Entertainment: Anpassar spel till Mac OS och lanserar spel genom Mac App Store

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2010 08:25 CEST

G5 Entertainment meddelar att bolaget i dag gett ut det första av tre spel i den bästsäljande casual spel serien Treasure Seekers: Visions of Gold för iPhone och iPad. Ursprungligen utvecklades för PC av Artogom Games - utvecklarna av hidden object spelet The Mystery of the Crystal Portal.

Efter de senaste tillkännagivandet av Apple Inc om den kommande lanseringen av App Store för Mac OS, G5 Entertainment meddelar att bolaget spel ska anpassas för stöd av Mac OS-plattformen, och syftar till att lansera alla G5: s egna spel på Mac App Store i samband med att denna öppnas, eller kort därefter. Enligt Apple Inc kommer Apple Mac Store kommer att finnas tillgängligt inom 90 dagar.

2010-10-22

Vlad Suglobov
CEO, G5 Entertainment AB

Mer information om G5 Entertainment kan hittas på www.g5e.se/corporate
För ytterligare information kontakta: investor@g5e.se

Om G5 Entertainment AB (publ)
G5 Entertainment AB är utvecklare och förläggare av förstklassiga nedladdningsbara spel för iPhone/iPad och pc:n samt för stationära och bärbara konsoler. Numera utvecklar och publicerar G5 sina egna spel som är familjevänliga, lätta att lära sig och passar en bred publik av såväl erfarna spelare som nybörjare. G5 äger ett antal välkända pc- och iPhone-spelkoncept som exempelvis Supermarket Mania, Stand O' Food och Mahjongg Artifacts, och satsar på att skapa nya spel samt konvertera företagets redan etablerade speltitlar till nya plattformar. G5:s spel riktar sig till den allt större marknad som består av över 200 miljoner spelare av casualspel för pc, fler än 100 miljoner användare av Apple iPhone-telefoner samt de drygt 52 miljoner Sony PSP-enheter som hittills har sålts. I takt med att bolaget konverterar sina spel till nya plattformar, kommer G5 att expandera ytterligare.

Dessutom utvecklar och säljer G5 licenser av MIDS, en lösning för gränssnittsdesign för trådlösa operatörer och mobiltillverkare. MIDS-lösningen används bland annat av Rysslands ledande mobiloperatör, Vimpel Communications (Beeline).