G5 Entertainment AB

G5 Entertainment: G5 befäster ägandet i sin utvecklingsstudio i Ukraina

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2010 09:57 CET

G5 Entertainment AB har undertecknat ett avtal om att köpa de resterande 30% av G5 UA Holdings Limited - ett holdingbolag som äger koncernens utvecklingsstudio i Ukraina, för USD 125,000. Köpeskillingen skall betalas ut i ett antal omgångar under 2011. Efter köpet kommer G5 Entertainment AB att äga 100% av de utestående aktierna i bolagets utvecklingsstudio i Ukraina, där över 40 utvecklare arbetar med gruppens spel. Transaktionen kommer att eliminera behovet av att reservera minoritetsandelar i koncernens resultaträkning. Den positiva effekten av konsolideringen på koncernens vinst per aktie under januari-september uppgår till 0,021 kr, och kommer att vara högre för hela perioden av 2010.
"G5 är nu den största leverantören av högkvalitativa casual games på App Store - före konkurrenterna genom att antalet publiserade spel. Vi har en stark tillväxt i form av intäkter, rörelseresultat och kassaflöde, och vi är inställda på att hålla tempot uppe under 2011. Vi har nu avtal med fler än 10 spelutvecklingsstudios om att anpassa deras toppspel till bärbara plattformar under 2011, och vår egen studio, som utvecklat hits som Supermarket Mania och Virtual City, kommer att leverera än mer originella spel under 2011. En av grundarna av G5: s utveckling studio i Ukraina garanterade den framgångsrika inledningen av verksamheten, och nu kan vi konsolidera dennes andel i syfte att ytterligare utveckla vår studio till ett formidabelt power house i världsklass för portabla spel" säger Vlad Suglobov, VD för G5 Entertainment AB.
Enligt de internationella undersökningsföretagen Juniper Research och DFC Intelligence kommer marknaden för mobila app:ar att uppgå till mellan 10 och 11,7 miljarder USD år 2014, främst genom utvecklingen av nedladdningsbara betalapp:ar. App:ar för spel kommer att utgöra en betydande andel av denna kaka, vilket möjliggör för G5 Entertainment att kapitalisera på sina tidiga succéer på detta område. G5 Entertainment har forfarande fler möjligheter till tillväxt än tillgängliga resurser för så bolaget kommer att öka produktionstakten i sin utvecklingsstudio i Ukraina och har som mål att publicera 80 spel under 2011, jämfört med 30 under 2010.

Mer information om G5 Entertainment kan hittas på www.g5e.com/corporate
För ytterligare information kontakta: investor@g5e.com
Om G5 Entertainment AB (publ)

G5 Entertainment AB är en utvecklare och förläggare av förstklassiga nedladdningsbara spel för iPhone, IPAD, PC, Mac och bärbara spelkonsoler som Sony PSP och Nintendo DSi. G5 utvecklar och publicerar spel som är familjevänliga, lätt att lära, och riktar sig till en bred publik av erfarna och oerfarna spelare. G5 äger ett antal populära spel titlar som Virtual City, Supermarket Mania, Stand O 'Food, och Mahjongg Artifacts, och arbetar med att utveckla nya spel och lansera etablerade spel till nya spelplattformar.