G5 Entertainment AB

G5 Entertainment: Virtual City redan inne på topplistan för iPhone-spel

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 09:43 CEST

(AktieTorget: G5EN)

Virtual City, det stadsimuleringsspel som den 9 september 2010 släpptes av den ledande speltillverkaren G5 Entertainment för iPhone, är redan en stor internationell hit på plattformen.

På bara några timmar efter det att spelet lanserades den 9 september, rankades Virtual City som nummer ett på den tyska försäljningslistan, något som inträffade redan innan Apple började marknadsföra spelet i "New and Noteworthy" sektionen på App Stores i 148 länder senare samma dag. Spelet har fortsatt visa en fortsatt ökad försäljning och har under helgen stigit på topplistorna. Under helgen uppnådde Virtual City förstaplatsen på försäljningslistorna i Frankrike och Ryssland, samt hamnade på Topp-Tip listan i Storbritannien, Italien, Spanien och Schweiz.

Under söndagen den 12 september 2010 låg Virtual City på tiondeplats eller högre på försäljningslistorna i 17 länder samt på Topp-50 listan i ytterligare 40 länder, däribland USA och Kanada.

Virtual City är ett originalspel som är utvecklat och utgivet av G5 Entertainment, och G5-gruppen äger alla immateriella rättigheter till spelet på alla plattformar. G5 Entertainment betonar placeringen i frsäljningslistorna över Top Paid Spel eftersom Virtual City säljs till priset av 2,99 USD eller motsvarande i lokal valuta, till skillnad från många andra topp spel i tabellerna, som i regel är prissätt till $ 0,99. Top Uppräkning Game diagram jämföra spel genom intäkter, medan Top Paid Spel tabellerna jämför antal sålda exemplar av spelen.

Vlad Suglobov, CEO, säger:

"Lanseringen av Virtual City har haft betydande positiva effekter för G5 Entertainment:s omsättningen och marginalerna. Vi kommer att fortsätta att bevaka den dagliga försäljningen av spelet under de kommande dagarna dagarna att kunna ge en mer precis guidning inför innan vår första presentation vid Aktietorgsdagarna den 23 september. Det är emellertid redan nu uppenbart att vi kommer att behöva öka vår prognos för både Q3 och helåret 2010 igen.

Det är glädjande att se att Virtual City ligger i topp på försäljningslistorna trots att priset ligger på 2,99 USD, till skillnad från många av de andra bästsäljande spelen på iPhone som säljs för så litet som 0,99 USD.

Virtual City är ett fantastiskt spel som ger många timmars underhållning för spelarna. Spelet har redan tidigare fått en stor skara fans på andra plattformar, och vi förväntar oss att se samma utveckling på iPhone. G5 Entertainment planerar att utveckla konceptet ytterligare genom att släppa Virtual City på IPAD och PSP. Vi har också för avsikt att producera uppföljare till Virtual City på alla plattformarna.

För ytterligare information, inklusive screenshots, besök Virtual City hemsida på http://www.g5e.com/games/virtual_city_iphone, G5 Entertainment's YouTube channel på www.youtube.com/g5enter eller G5's Facebooksida www.facebook.com/g5games.

2010-09-14

Mer information kan hittas på www.g5e.se/corporate
För ytterligare information kontakta: investor@g5e.se

Om G5 Entertainment AB (publ)
G5 Entertainment AB är utvecklare och förläggare av förstklassiga nedladdningsbara spel för iPhone/iPad och pc:n samt för stationära och bärbara konsoler. Numera utvecklar och publicerar G5 sina egna spel som är familjevänliga, lätta att lära sig och passar en bred publik av såväl erfarna spelare som nybörjare. G5 äger ett antal välkända pc- och iPhone-spelkoncept som exempelvis Supermarket Mania, Stand O' Food och Mahjongg Artifacts, och satsar på att skapa nya spel samt konvertera företagets redan etablerade speltitlar till nya plattformar. G5:s spel riktar sig till den allt större marknad som består av över 200 miljoner spelare av casualspel för pc, fler än 100 miljoner användare av Apple iPhone-telefoner samt de drygt 52 miljoner Sony PSP-enheter som hittills har sålts. I takt med att bolaget konverterar sina spel till nya plattformar, kommer G5 att expandera ytterligare.
Dessutom utvecklar och säljer G5 licenser av MIDS, en lösning för gränssnittsdesign för trådlösa operatörer och mobiltillverkare. MIDS-lösningen används bland annat av Rysslands ledande mobiloperatör, Vimpel Communications (Beeline).